Nye filialer kræver grundig forberedelse

Etablering af nye filialer kræver et fyldestgørende grundlag for bestyrelsens beslutning. Det skriver Finanstilsynet i et notat efter en undersøgelse af filialåbninger i otte mindre og mellemstore pengeinstitutter.

Når et pengeinstitut beslutter sig for at åbne en ny filial, bør det fremgå af beslutningsgrundlaget, om etableringen stemmer overens med forretningsmodellen, og om der kan opstilles holdbare budgetter for filialen.

 

Derudover skal de nye risici overvåges, og i den forbindelse bør institutterne sætte konkrete målsætninger for hvilke kundetyper, de ønsker at tiltrække, skriver Finanstilsynet.

 

Undersøgelsen viste, at etableringen af de nye filialer generelt lå indenfor institutternes forretningsmodeller, og at der i de fleste tilfælde forelå et beslutningsgrundlag med økonomiske analyser og driftsbudgetter.

 

Institutterne havde dog typisk ikke fastsat målsætninger for kreditkvaliteten af de nye kunder, ligesom ikke alle institutter havde iværksat den nødvendige særlige overvågning i opstartsfasen. Undersøgelsen har ført til, at tre institutter har fået påbud om, at deres kreditpolitikker skal tage stilling til den ønskede risikoprofil for nye kunder.

 

Samlet set etablerede de mindre og mellemstore pengeinstitutter (gruppe 2 og gruppe 3) i 2016 i alt 14 nye filialer, mens de nedlagde 30 filialer.

 

Læs Finanstilsynets undersøgelsesnotat her (pdf)

 

Se redegørelser om de tre påbud her