Brevveksling med det estiske finanstilsyn om Danske Bank

Erhvervsministeriet har i dag til Folketinget oversendt to dokumenter fra den historiske korrespondance med det estiske finanstilsyn (EFSA) om hvidvasktilsynet med Danske Banks estiske filial.

Erhvervsministeriet har spurgt Finanstilsynet, om det er muligt at offentliggøre de to dokumenter for at bidrage yderligere til oplysning af forløbet med henblik på den politiske beslutningsproces.

På nylige møder mellem Europa-Parlamentets TAX3-komite og henholdsvis Finanstilsynet og erhvervsministeren blev der på baggrund af oplysninger fra Estland rejst tvivl om dele af forløbet i sagen. Der er også stillet spørgsmål til erhvervsministeren fra Folketinget om ansvarsfordelingen mellem Finanstilsynet og EFSA i forlængelse af offentliggørelsen af Finanstilsynets redegørelse af 29. januar 2019 om tilsynet med Danske Bank i Estland og den efterfølgende kommentar fra EFSA.

Begge de nu offentliggjorte dokumenter er beskrevet i Finanstilsynets redegørelse. Kammeradvokaten har vurderet, at det i lyset af ovenstående forløb er muligt at offentliggøre de to dokumenter i sin helhed uden at overtræde Finanstilsynets lovbestemte tavshedspligt.

Brev om inspektion i 2009

Det første dokument er et brev fra EFSA til Finanstilsynet fra oktober 2009, hvor EFSA oplyste om resultaterne af en hvidvask-inspektion i den estiske filial. EFSA konkluderede bl.a., at filialen var opmærksom på hvidvaskrisici og havde iværksat tiltag, der var på linje med de højeste internationale standarder og passende i forhold til at opretholde non-resident kunderne. EFSA konkluderede også, at EFSA havde konstateret nogle svagheder, men ikke fundet alvorlige mangler eller problemer, og at de problemer, der var identificeret i 2007, så ud til at være håndteret.

EFSAs konklusioner må ses i lyset af, at ansatte i den estiske filial, som beskrevet i Finanstilsynets redegørelse af 29. januar 2019, efter alt at dømme over en længere årrække aktivt udførte og dækkede over overtrædelserne i forhold til både bankens overordnede ledelse i København og i forhold til EFSA. Finanstilsynet har derfor ikke grund til at anfægte EFSAs arbejde i den forbindelse.

Tilbud til EFSA om at deltage i inspektion i 2013

Det andet dokument er et brev af 17. april 2013 fra Finanstilsynet til EFSA. I brevet henviste Finanstilsynet til drøftelserne med EFSA i 2012 om Danske Bank og til bankens daværende forklaringer, som også var blevet sendt til EFSA. Finanstilsynet erklærede også, at det kunne være relevant for EFSA at gennemføre en hvidvaskinspektion i filialen. Endelig tilbød Finanstilsynet at deltage i sådan en inspektion i filialen.

Som beskrevet i Finanstilsynets redegørelse af 29. januar 2019 gennemførte EFSA selv to hvidvaskinspektioner i filialen i 2014, som ledte til, at Danske Bank afviklede porteføljen af non-resident kunder. EFSA havde således kompetencen til at stoppe lovovertrædelserne, da EFSA blev opmærksom på dem i 2014, og var ikke afhængig af mulige tiltag fra Finanstilsynet i Danmark. Forløbet afspejler ansvarsfordelingen som fastlagt i EU-lovgivningen.

Læs EFSAs brev til Finanstilsynet fra 2009
Læs Finanstilsynets brev til EFSA fra 2013