§ 2, stk. 4 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud - Dispensation fra pligten til at offentliggøre et tilbudsdokument og tilbudsannonce til aktionærerne i Topsil Semiconductor Materials A/S (nu Cemat A/S)

Finanstilsynets afgørelse af 8. juli 2016

National Silicon Industry Group (”NSIG”) offentliggjorde den 17. juni 2016 en meddelelse om, at NSIG havde truffet beslutning om at fremsætte et frivilligt overtagelsestilbud til aktionærerne i Cemat A/S (tidl. Topsil Semiconductor Materials A/S) (”Målselskabet”), jf. § 4, stk. 1 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud.

Det fremgik bl.a. af meddelelsen, at NSIG den 16. juni 2016 (dvs. dagen før generalforsamlingens afholdelse) havde offentliggjort, at NSIG havde til hensigt at erhverve Målselskabets siliciumaktiviteter, men at NSIG – fordi Målselskabets bestyrelse havde bedt NSIG om at deltage i en lukket auktionsproces med en anden byder (GlobalWafers), som efter NISGs vurdering ikke var fair og lige – i stedet havde besluttet at fremsætte et frivilligt overtagelsestilbud til aktionærerne i Målselskabet.

Den 1. juli 2016 offentliggjorde Målselskabet en selskabsmeddelelse om, at frasalget siliciumaktiviteterne til den anden byder (GlobalWafers) var blevet gennemført.

En tilbudsgiver, der har truffet beslutning om fremsættelse af et frivilligt tilbud og offentliggjort meddelelse herom efter § 4, stk. 1, i tilbudsbekendtgørelse, har forpligtet sig til at offentliggøre et godkendt tilbudsdokument jf. § 4, stk. 2 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud.

Finanstilsynet kan i særlige tilfælde dispensere herfra jf. § 30. 

NSIG har ved brev af 4. juli 2016 redegjort for, at det udgør et særligt forhold, at Målselskabet – siden NSIGs meddelelse af 17. juni 2016 – har frasolgt et væsentligt driftsaktiv.

NSIG har på denne baggrund anmodet om Finanstilsynets dispensation fra § 2, stk. 4 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud.
Resume og Finanstilsynets afgørelse
Det er Finanstilsynet vurdering, at der i sagen foreligger så særlige omstændigheder, at en dispensation fra pligten til at offentliggøre et tilbudsdokument og en tilbudsannonce kan begrundes.

Finanstilsynet har på denne baggrund givet NSIG dispensation fra pligten til at fremsætte et frivilligt tilbud efter § 4, stk. 2, jf. § 30 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud.

Finanstilsynet har i afgørelsen udtalt, at det forhold, at et målselskab, i perioden fra en tilbudsgivers meddelelse efter § 4, stk. 1 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud, og indtil tilbudsdokumentet og tilbudsannoncen senest 4 uger herefter er offentliggjort, frasælger væsentlige driftsaktiviteter (og uden at tilbudsgiveren har indvirkning herpå), efter Finanstilsynets vurdering udgør et særligt forhold, som kan begrunde en dispensation fra pligten til at offentliggøre et tilbudsdokument og en tilbudsannonce, jf. § 4, stk. 2, jf. § 30 i bekendtgørelse om overtagelsestilbud.

I vurderingen har Finanstilsynets endvidere lagt særligt vægt på, at det hverken ville være i minoritetsaktionærernes eller Målselskabets interesse, hvis NSIG fastholdes i at skulle fremsætte et frivilligt tilbud, der – grundet de konkrete foreliggende omstændigheder, herunder bl.a. NSIGs muligheder for i et frivilligt overtagelsestilbud at fastsætte tilbudskurs og betingelser – må forventes ikke at blive gennemført.

Finanstilsynets afgørelse om dispensation har været gjort betinget af, at NSIG offentliggjorde afgørelsen (eksklusiv bilag), hvilket NSIG har imødekommet.

Læs hele afgørelsen her.