Påtale for at betinge støtte til en daginstitution af et møde med banken

Påtale

Finanstilsynet har modtaget bankens redegørelse for en aftale om økonomisk støtte til en daginstitution.

Finanstilsynet finder at markedsføringen i den anvendte form er i strid med § 4, stk. 2, i bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder, idet den gruppe som markedsføringen er rettet i mod, kan føle sig presset til at book et møde for at optjene penge til deres børns institution, og at markedsføringen derfor er egnet til at forvride forældrenes økonomiske adfærd på markedet.

Forhold, som er i strid med § 4, vil ligeledes være i strid med bestemmelsen i § 3 om, at finansielle virksomheder skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder, og Finanstilsynet skal derfor påtale, at Spar Nord ikke har handlet redeligt og loyalt over for potentielle nye kunder ved at markedsføre sig på den pågældende måde.

Baggrund

Finanstilsynet blev opmærksom på, at banken har indgået en aftale omkring økonomisk støtte til en daginstitution, hvor banken gav 500 kr. til en daginstitution, hver gang et barns forældre bookede et møde i banken.

Banken har oplyst, at der var tale om et enkeltstående arrangement, hvor en medarbejder fra Spar Nord Holstebro deltog i et arrangement i en daginstitution. Banken havde medbragt et skilt med teksten ”Book et møde og tjen 500 kr. til børnehaven”.

De har oplyst, at fire forældre indtil nu har booket et møde, og at daginstitutionen gerne ville fortsætte med et mere permanent samarbejde, men at Spar Nord Holstebro efter dialog med direktionen og bankens marketingsafdeling har besluttet ikke at videreføre sponsorering.

Retligt grundlag

Finansielle virksomheder skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis indenfor virksomhedsområdet, jf. § 43, stk. 1 i lov om finansiel virksomhed. Det følger endvidere af § 3 i bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder, at disse virksomheder skal handle redeligt og loyalt overfor deres kunder. Af § 4 i god skik bekendtgørelsen gælder der et forbud mod vildledning samt aggressiv og utilbørlig markedsføring. Bekendtgørelsens § 4 har følgende ordlyd:

§ 4. En finansiel virksomhed ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, hvis dette er egnet til mærkbart at forvride kundernes økonomiske adfærd på markedet.
Stk.2. Markedsføringen må endvidere ikke i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde være vildledende, aggressiv eller udsætte kunderne for utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd, er ikke tilladt.

§ 4, stk. 2, indeholder således et forbud mod at bruge markedsføring, som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter kunderne for en utilbørlig påvirkning.

Hvis markedsføringen er rettet mod en særlige gruppe, skal bedømmelsen efter § 4, stk. 2, foretages i forhold til et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.

Forhold, som er i strid med § 4, vil ligeledes være i strid med bestemmelsen i § 3 om, at finansielle virksomheder skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder.

Vurdering:

Det er Finanstilsynets vurdering, at banken ved deltagelsen i det pågældende arrangement i daginstitutionen, har henvendt sig specifikt til forældrene, som må antages at have en særlig interesse for tilførelsen af penge til institutionen.

Når banken giver en økonomisk præmie ved bestilling af et møde, som netop kan komme børnene til gode, er det tilsynets vurdering, at banken udnytter forældrenes interesse i institutionen, til at skaffe nye kunder.

Ligeledes finder tilsynet, at bankens deltagelse i arrangementet er problematisk, idet det umiddelbart kan lægge et unødigt pres at ligge på forældrene for at få dem til at booke et møde i banken. Finanstilsynet finder derfor at markedsføringen i den anvendte form er i strid med § 4, stk. 2, idet den gruppe som markedsføringen er rettet i mod, kan føle sig presset til at book et møde og dermed er egnet til at forvride forældrenes adfærd på markedet.

Finanstilsynet har noteret at banken ikke fortsætter med aftalen med institutionen, og tilsynet skal derfor påtale, at Spar Nord ikke har handlet redeligt og loyalt over for potentielle nye kunder ved at deltage i det pågældende arrangement.

Klagevejledning

Finanstilsynets påtale kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget, indbringes for Erhvervsankenævnet, Kampmannsgade 1, Postboks 2000, 1780 København V, tlf. 33 30 76 22, jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Finanstilsynet skal gøre opmærksom på, at det kan være forbundet med et gebyr at klage.

Offentliggørelse

 
Det følger af § 354 b i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet skal orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Finanstilsynet, og som er af almen interesse. Finanstilsynet finder, at denne sag er af almen interesse, og påtalen vil derfor blive offentliggjort på Finanstilsynets hjemmeside.

Med venlig hilsen

Annette Bjaaland Andersen   Camilla Gabriella Skov
Kontorchef     Fuldmægtig