Regeringens mål er, at Danmark skal være præget af vækst og velfærd med gode forhold for både virksomhederne og forbrugerne. Rammerne har regeringen lagt i sin vækststrategi "Vækst med vilje" fra 2001.
Som led i udmøntningen af vækststrategien har regeringen i januar 2003 taget initiativ til en gennemgribende fornyelse af forbrugerpolitikken i oplægget "Ny Forbrugerpolitik". Oplægget indeholdt ca. 50 initiativer på området.
Målet med fornyelsen af forbrugerpolitikken har været, at
- styrke niveauet for forbrugerbeskyttelse i Danmark,
- sikre forbrugere størst mulig valgfrihed, og
- inddrage forbrugere og virksomheder i forbrugerpolitikken.
Regeringen har for at nå disse mål sat fokus på 6 områder:
- Forbrugerområdet skal organiseres mere effektivt
- Forbrugersikkerheden skal udbygges
- Forbrugerrådgivningen skal styrkes
- Forbrugernes fri valg skal understøttes
- Virksomhederne skal inddrages som medspillere, og
- Forbrugerreglerne skal forbedres
Flere af initiativerne vedrører bedre forbrugerforhold på det finansielle område; særligt indsatsområderne forbrugerrådgivning, frit valg, bedre forbrugerregler og inddragelse af virksomhederne.
Læs hele rapporten her (pdf)