Pengeinstitutter og andre kontoførende betalingstjenesteudbydere skal sikre, at udbydere af tredjepartstjenester kan tilgå en brugers betalingskonti på sikker og effektiv vis. De nærmere regler for denne adgang er fastsat i kapitel V, afdeling 2 i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2018/389 om stærk kundeautentifikation og fælles og sikre åbne standarder for kommunikation.
Nedenfor kan du finde oplysninger om:
- hvilke pengeinstitutter der er undtaget kravet om at etablere en fallback-mekanisme
- skema til indberetning af problemer med dedikerede interfaces
- hvor du kan finde yderligere information.
Undtagelser fra kravet om at oprette en fallback-mekanisme
Artikel 33(6) i Kommissionens delegerede forordning om stærk kundeautentifikation og fælles og sikre åbne standarder for kommunikation giver mulighed for, at kontoførende betalingstjenesteudbydere kan undtages kravet om oprette den beredskabsmekanisme, der er omhandlet i artikel 33(4). Yderligere information om ansøgningsproceduren kan findes her.
Finanstilsynet offentliggør løbende information om, hvilke kontoførende betalingstjenesteudbydere der er blevet tildelt en undtagelse fra kravet om at etablere en fallback-mekanisme.
Finanstilsynet har pr. 26. april 2021 tildelt Danske Bank undtagelse fra kravet om at etablere en fallback-mekanisme.
Finanstilsynet har pr. 11. maj 2021 tildelt de pengeinstitutter, der benytter sig af datacentralen BEC’s systemer, undtagelse fra kravet om at etablere en fallback-mekanisme.
Finanstilsynet har pr. 30. august 2021 tildelt de pengeinstitutter, der benytter sig af datacentralen SDC’s systemer, undtagelse fra kravet om at etablere en fallback-mekanisme.