Finanstilsynets er ikke den rette myndighed til at behandle en klagesag. Nedenfor kan du finde en oversigt over klagemulighederne.
Før du klager
Inden du klager over en finansiel virksomhed, bør du som det første forsøge at finde en løsning hos den virksomhed, som du er utilfreds med. Dette kræver ankenævnene, inden de vil behandle din klage.
Alle finansielle virksomheder, som har kontakt med private kunder, skal udpege en klageansvarlig. Det skal fremgå af virksomhedens hjemmeside, hvordan private kunder kan klage.
Klagemuligheder over forskellige virksomhedstyper
Pengeinstitut, realkreditinstitut, andelskasse, sparekasse mv.
Hvis du vil klage over en konkret tvist med en bank eller realkreditinstitut, skal du gå til Det finansielle ankenævn.
Ankenævnet behandler ikke klager over danske pengeinstitutters datterselskaber, der er et forsikringsselskab, idet der for forsikringsselskaber er etableret et særskilt ankenævn. Klager over disse virksomheder bliver behandlet ved Ankenævnet for Forsikring.
Forsikringsselskaber og pensionsselskaber
Du kan klage til Ankenævnet for Forsikring, som er et privat klagenævn oprettet i 1975 af Forbrugerrådet Tænk og Forsikring & Pension. Ankenævnet er godkendt af Erhvervsministeren og derfor "autoriseret" til at behandle forsikringsklager:
Ankenævnet for Forsikring
Østergade 18, 2.
1100 København K
Telefon +45 33 15 89 00 (kl. 10.00-13.00)
Ankenævnet for Forsikring
Klagen skal vedrøre egne forsikringer og privatlivets forsikringsforhold. Klager vedrørende erhvervslivets forsikringsforhold falder uden for ankenævnets område.
Klagen skal altså angå et spørgsmål af økonomisk betydning. Ankenævnet kan ikke behandle klager over f.eks. ansattes opførsel, et forsikringsselskabs markedsføring eller andre generelle forhold. Ankenævnet er således ikke et disciplinærnævn eller tilsynsmyndighed.
Du kan først klage til ankenævnet, når du har klaget til selskabet over afgørelsen, og selskabet har fastholdt sin afgørelse eller har undladt at besvare din klage.
Du skal betale et klagegebyr på 200 kr. Hvis du får medhold i din klage, får du gebyret retur. Det samme gælder, hvis nævnet ikke kan afgøre din sag.
Ankenævnet kan ikke behandle klagen, hvis behandling hører under offentlige myndigheder eller andre anke- eller klagenævn. Nævnet kan heller ikke behandle klagen, hvis din sag er afgjort ved endelig dom, gyldigt bindende voldgift eller retsforlig.
Afgørelsen sker i form af en kendelse fra ankenævnet. Forsikringsselskabet kan nægte at følge ankenævnets afgørelse. I så fald skal selskabet meddele ankenævnets sekretariat dette inden 30 dage efter, at nævnets afgørelse er fremsendt til selskabet.
Du kan klage over forsikringsselskaber, der er etableret i Danmark. Gælder klagen et udenlandsk forsikringsselskab, skal du som udgangspunkt klage til et udenlandsk nævn.
Se Europa-Kommissionens liste over alternative tvistbilæggelsesorganer (ATB-instanser), som du kan benytte, hvis du vil klage over et udenlandsk forsikringsselskab.
Gå direkte til Europa-Kommissionens online tvistløsningsbilæggelsesplatform (OTB-platform), hvis du vil klage over et udenlandsk forsikringsselskab ved at følge dette link
Forsikringsformidler (herunder forsikringsmæglere)
Hvis du vil klage over en konkret tvist med en forsikringsformidler, skal du gå til domstolene.
Der findes ikke et ankenævn, der behandler klager over forsikringsmæglere. Hvis du vil have afgjort en konkret tvist med en forsikringsmægler, skal du anlægge sagen ved retten i den retskreds, hvor forsikringsmægleren bor.
Find den rette retskreds på domstol.dk
Børsmæglerselskab
Hvis du vil klage over en konkret tvist med et børsmæglerselskab, skal du gå til Det finansielle ankenævn.
Pengeinstitutankenævnet behandler klager over danske pengeinstitutter og deres datterselskaber i Danmark, fx børsmæglerselskaber, finansieringsselskaber m.v., som ikke har deres eget klagenævn.
Fondsmæglerselskab
Hvis du vil klage over en konkret tvist med et fondsmæglerselskab, skal du gå til Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber.
Investeringsforening, hedgeforening mv.
Hvis du vil klage over en konkret tvist med en investeringsfond, skal du gå til Det Finansielle Ankenævn
Betalingsinstitutter, e-pengeinstitutter og Ikke-finansiel virksomhed
Hvis du vil klage over en konkret tvist med et betalingsinstitut, et e-pengeinstitut eller en finansiel virksomheder, der drejer som om andre områder end finansiel lovgivning, for eksempel markedsføring og generel forbrugerbeskyttelse, skal du gå til Center for Klageløsning. Hvis virksomheden er et datterselskab af et pengeinstitut, som eksempelvis MobilePay, kan du dog stadig klage til Det Finansielle Ankenævn.