Internationalt samarbejde

Afviklingsplanlægningen for en række institutter foretages i samarbejde med udenlandske afviklingsmyndigheder. Derudover deles viden og erfaringer om afvikling på tværs af hele EU-området og internationalt.

Grænseoverskridende afvikling

Afviklingsstrategier for koncerner med datterselskaber eller væsentlige filialer uden for Danmarks grænser udarbejdes i samarbejde med de ansvarlige myndigheder fra de relevante lande i såkaldte afviklingskollegier. I afviklingskollegierne deltager udover afviklingsmyndighederne også tilsynsmyndigheder, centralbanker og ministerier. Afviklingsmyndigheder for moderselskaber og datterselskaber indgår sammen en fælles beslutning om den afviklingsplan, der forventes at blive anvendt i en afviklingssituation. Skulle et institut blive nødlidende, vil afviklingskollegiet have mulighed for at revurdere planen i en afviklingssituation, hvis omstændighederne i den faktiske situation tilgodeser en anden strategi. De forskellige opgaver og procedurer som skal varetages af afviklingskollegier, fremgår af en EU-forordning. Det er essentielt for afviklingskollegierne at koordinere og etablere et samarbejde blandt de forskellige myndigheder, med det formål at løse de forskellige afviklingskollegieopgaver.

For at være bedst muligt forberedt på en eventuel afviklingssituation sker meget koordinering og kommunikation på tværs af landene. Her er det en opgave for afviklingskollegierne at oprette og teste operationelle procedurer, for at understøtte et fungerende kollegie i krisehåndteringssituationer. Afviklingsmyndighederne er i tæt og løbende dialog hele året omkring afviklingsplanlægningen. Det er vigtige fora til at udveksle synspunkter og sikre, at beredskabet er klart, hvis et grænseoverskridende institut bliver nødlidende. Som led i afviklingsplanlægningen og udvikling af afviklingsplanerne drøfter afviklingskollegierne ligeledes afviklingsstrategi og afviklingsmuligheder.

Internationale myndigheder

The Financial Stability Board (FSB) var nogle af de første til af offentliggøre anbefalinger omkring afviklingsplanlægning i form af Key Attributes of Effective Resolution Regimes for Financial Institutions. FSB udgiver ligeledes rapporter om udvalgte emner indenfor afviklingsplanlægning. FSB blev etableret med det formål at vurdere og evaluere svagheder, der kan påvirke det globale finansielle system. Dette gøres blandt andet ved at fremme koordinering og informationsdeling blandt myndigheder ansvarlige for finansiel stabilitet.

https://www.fsb.org/wp-content/uploads/r_141015.pdf

Den Europæiske Banktilsynsmyndighed har i 2023 offentliggjort en evaluering af både arbejdet med afviklingsplanlægning, den såkaldte EREP, og arbejdet i afviklingskollegier, dvs. samarbejdet mellem myndigheder, centralbanker og ministerier på tværs af landegrænserne:

https://www.eba.europa.eu/eba-publishes-its-first-report-implementation-european-resolution-examination-programme

Afviklingsmyndigheder i andre lande har ligeledes offentliggjort information om arbejdet med afviklingsstrategi og afviklingsmuligheder:  

I det styrkede banksamarbejde, også kaldet bankunionen, er det Single Resolution Board (SRB), der er afviklingsmyndighed. SRB udgav tidligt i processen retningslinjer om afviklingsmuligheder og har fulgt op med en rapport i 2022, hvor SRB ligeledes beskriver afviklingsstrategi og afviklingsmuligheder:

https://www.srb.europa.eu/system/files/media/document/efb_main_doc_final_web_0_0.pdf

SRB fulgte op med en rapport i 2022, som også beskriver afviklingsstrategi og afviklingsmuligheder:

https://www.srb.europa.eu/system/files/media/document/2022-07-13_SRB-Resolvability-Assessment.pdf

Med Storbritanniens udtræden af EU blev Storbritannien et tredjeland i forhold til medlemslande af EU, herunder Danmark, men Storbritannien arbejder med regler om afvikling, der er tilsvarende EU's regler. Bank of England har etableret en proces omkring afviklingsmuligheder, den såkaldte Resolvability Assessment Framework (RAF) og har offentliggjort en rapport i 2022, hvor afviklingsstrategi og afviklingsmuligheder beskrives:

https://www.bankofengland.co.uk/financial-stability/resolution/resolvability-assessment-framework

Bank of England offentliggjorde desuden en rapport i 2022, som beskriver afviklingsstrategi og afviklingsmuligheder:

Resolvability assessment of major UK banks (bankofengland.co.uk)

Schweiz er ikke medlem af EU, men har et tilsvarende afviklingsregime som i EU og har ligeledes offentliggjort en rapport i 2022 (før UBS overtog Credit Suisse som led i håndtering af afvikling):

https://www.finma.ch/en/enforcement/recovery-and-resolution/resolution-report-2023/archive/resolution-report/

I USA er det institutterne, der udarbejder afviklingsplaner, hvor det er myndighederne, der udarbejder afviklingsplaner i EU, Storbritannien og Schweiz. Der er offentliggjort nogle af de amerikanske afviklingsplaner her, samt FDIC har etableret en side med afviklingshåndtering:

https://www.federalreserve.gov/supervisionreg/resolution-plans-search.htm

FDIC har desuden etableret en side med afviklingshåndtering:

https://www.fdic.gov/resources/resolutions/

Senest opdateret 22-11-2024