Krisehåndtering indebærer, at pengeinstitutter og realkreditinstitutter kan tages under myndighedernes kontrol, hvis de kommer i så alvorlige økonomiske problemer, at de bliver nødlidende.
Et væsentligt hensyn er, at instituttets samfundsmæssige kritiske funktioner kan opretholdes, og at skatteborgernes penge samt indskyderes dækkede indskud beskyttes, så det ikke er dem, der skal betale regningen for instituttets sammenbrud.
Krisehåndtering er altid den sidste udvej. Først forsøger ejerne at redde instituttet gennem en genopretningsfase, og hvis det ikke er muligt, undersøges private løsninger, såsom et salg. Hvis ingen af disse muligheder virker, så bliver instituttet nødlidende og instituttet vil blive krisehåndtereret af afviklingsmyndigheden.
I både Danmark og EU er der udpeget afviklingsmyndigheder, som har til opgave at forberede, hvad der skal ske, hvis et penge- eller realkreditinstitut bliver nødlidende. Disse myndigheder udarbejder krisehåndteringsstrategier og analyserer eventuelle barrierer, der kan forhindre implementeringen af disse strategier.
Krisehåndtering kan for eksempel betyde, at et institut videreføres som en levedygtig enhed, at dele af instituttet sælges fra, eller at det afvikles og fjernes fra markedet.
Du kan læse mere her:
Link til introduktion til afvikling
Link til planlægning og myndigheder
Link til strategi og vurderinger