Indberetninger og NEP-krav

Find information om NEP-krav, listen over de gældende NEP-krav til bankerne, revisorerklæringer vedrørende afviklingsberedskab og hvordan indberetninger foregår.

NEP-krav

Et væsentligt element for at kunne sikre en afvikling uden brug af statslige midler, er at institutterne har tilstrækkeligt med nedskrivningsegnede passiver (NEP). NEP-midler er ejet af kreditorer og som følge af kreditorhierarkiet vil disse kreditorer i udgangspunktet være de første til at bære tab, hvis der ikke er tilstrækkelig med kapital i instituttet. Derfor sætter Finanstilsynet et individuelt NEP-krav for de enkelte institutter eller koncerner. NEP-kravet har til formål at sikre, at der er tilstrækkelige passiver til at absorbere tab i instituttet i en afviklingssituation og til at rekapitalisere instituttet. NEP-kravet fastsættes ud fra to tilgange, enten ud fra et instituts samlede risikoeksponering (risikovægtede eksponeringer) eller ud fra et instituts samlede eksponeringsmål (gearingsgrad). Den største af de to bliver det gældende NEP-krav. NEP-kravene til de respektive danske SIFI-institutter bliver typisk opdateret hvert år. NEP-kravene bliver offentliggjort af institutterne fra 2025.

Realkreditinstitutter er undtaget fra NEP-krav, men skal i stedet overholde et gældsbufferkrav, i medfør af FIL § 268, der i udgangspunktet svarer til hvad et NEP-krav ville have været.

I kategorierne nedenfor kan du finde links til yderligere information om, hvordan NEP-kravet fastsættes, og hvordan datagrundlaget for beregningen af NEP-kravet indberettes til Finanstilsynet.

Revisorerklæring vedrørende afviklingsberedskab

Det er afgørende, at virksomhederne kan tilvejebringe ajourførte finansielle oplysninger til brug for den krisehåndtering, der vil skulle forestås af Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet, hvis en virksomhed bliver nødlidende eller forventeligt nødlidende. Det er også afgørende, at virksomhederne har implementeret forretningsgange og systemer, som understøtter, at en afvikling kan gennemføres effektivt. Der er derfor fastsat regler herom i § 245 a i lov om finansiel virksomhed, § 182 i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter samt i bekendtgørelse nr. 2018 af 26. oktober 2021 om afviklingsplanlægning og afviklingsberedskab.

En virksomheds eksterne eller interne revisor skal én gang årligt gennemgå virksomhedens tilrettelæggelse og implementering af forretningsgange og systemer til efterlevelse af kravene i §§ 4-12 i bekendtgørelse om afviklingsplanlægning og afviklingsberedskab. Den eksterne revisor skal afgive en erklæring om den foretagne gennemgang, som skal afgives efter Finanstilsynets standarder. Du kan finde standarderne for de relevante virksomhedstyper nedenfor.

Den underskrevne erklæring kan indsendes til Finanstilsynet pr. e-mail til: resolution@ftnet.dk

Kategorier

Den uafhængige revisors erklæring vedrørende afviklingsberedskab for pengeinstitutter

Den uafhængige revisors erklæring vedrørende finansielle holdingvirksomheder og blandede holdingvirksomheder

Den uafhængige revisors erklæring vedrørende realkreditinstitutter

Den uafhængige revisors erklæring vedrørende fondsmæglerselskaber og finansieringsinstitutter

NB. Fondsmæglerselskaber og finansieringsinstitutter er som udgangspunkt omfattet af en række undtagelser fra reglerne om afviklingsberedskab. Hvis Finanstilsynet har truffet afgørelse om, at en virksomhed ikke omfattes af undtagelserne, skal erklæringen tilpasses, så den afspejler dette.

Senest opdateret 25-02-2025