Indsendelse af register over IKT-tredjepartsudbydere i henhold til DORA

Virksomheder omfattet af DORA skal årligt indsende oplysninger om deres IKT-tredjepartsudbydere til Finanstilsynet.

Artikel 28, stk. 3 i DORA-forordningen kræver, at de finansielle virksomheder på enhedsniveau, delkonsolideret og konsolideret niveau vedligeholder og opdaterer, et register over oplysninger om alle kontraktlige ordninger for brugen af IKT-tjenester, der leveres af tredjepartsudbydere af IKT-tjenester.

Det følger derudover af artikel 28, stk. 3, i DORA-forordningen, at Finanstilsynet kan kræve, at de finansielle virksomheder skal stille registreret til rådighed for Finanstilsynet.

I forlængelse heraf har den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) og den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA), for at sikre harmonisering af tilsynet på tværs af EU, besluttet, at alle de nationale tilsynsmyndigheder, herunder Finanstilsynet skal indhente det fulde register for alle omfattede virksomheder. Beslutningen er truffet for at de europæiske tilsynsmyndigheder kan udpege kritiske tredjepartsudbydere af IKT-tjenester iht. artikel 31, stk.1, litra a, i DORA.

På den baggrund har Finanstilsynet besluttet, at de finansielle virksomheder skal foretage indberetning til Finanstilsynet senest den 31. marts 2025.

For virksomheder der er en del af en finansiel koncern, skal indberetningen ske på højest konsolideret niveau for gruppen. Det betyder at indberetningen skal foretages af modervirksomheder på konsolideret niveau for koncernen. Virksomheder, der er datterselskaber eller filialer af en anden finansiel virksomhed, der er omfattet af DORA, skal således ikke foretage indberetningen til Finanstilsynet. For alle andre virksomheder, der ikke indgår i en finansiel koncern, skal der indberettes på virksomhedsniveau.

Selve indberetningen skal foretages via systemet FIONA Online.

Før det er muligt at foretage en indberetning, er det nødvendigt at oprette sig som bruger. Det er den person, som er ansvarlig for indberetningen, der skal oprettes. Det betyder, at uanset virksomheden allerede foretager andre indberetninger via FIONA Online, skal der oprettes en bruger, der er ansvarlig for denne indberetning.

Så snart en bruger er oprettet kan indberetningen foretages.

Brugere oprettes ved at udfylde registreringsblanketten her.

Den udfyldte registreringsblanket skal sendes til Finanstilsynet på fiona@ftnet.dk.

Finanstilsynet skal senest den 30. april 2025 indberette registrene over oplysninger om de finansielle virksomheders kontraktlige ordninger med tredjepartsudbydere af IKT-tjenester til de europæiske tilsynsmyndigheder, med henblik på udpegelse af kritiske tredjepartsudbydere af IKT-tjenester i henhold til DORA-forordningen, i overensstemmelse med tilsynsmyndighedernes beslutning herom.

I forlængelse heraf har EBA udarbejdet retningslinjer, der yderligere specificerer datamodellen samt de valideringsregler, der skal anvendes.

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2024/2956 af 29. november 2024 om gennemførelsesmæssige tekniske standarder for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2554 for så vidt angår standardmodeller med henblik på registret over oplysninger

 

 

Senest opdateret 05-03-2025