I en afviklingssituation er det vigtigt at sikre tilstrækkelig likviditet og finansieringsmuligheder til at implementere den foretrukne afviklingsstrategi. Derfor skal institutterne have tydelige processer samt kapacitet til at estimere likviditets- og finansieringsbehovet.
Institutterne skal ligeledes kunne opgøre og rettidigt rapportere likviditetspositionen i en afviklingssituation og identificere samt mobilisere den tilgængelige kollateral (sikkerhed), der kan benyttes til at opnå finansiering under og efter en afvikling. I afviklingsplanlægningen indgår der således information om likviditetskilder, der kan benyttes i en afvikling, samt potentielle regulatoriske og operationelle hindringer.
Likviditetsanalyse
Institutterne udarbejder en likviditetsanalyse, hvor de identificerer de enheder og valutaer, som er væsentlige med hensyn til likviditet, og hvor der potentielt er likviditetsrisiko inden for koncernen.
Institutterne skal også vise deres evne til at opgøre og indberette deres likviditetsposition med kort varsel og vise, at de har kapacitet til at foretage likviditetsanalyser på aktuelle positioner på niveauet for væsentlige enheder og koncernen for væsentlige valutaer.
Likviditet er et område, hvor der kan ske en meget hastig udvikling. Institutterne skal derfor kunne identificere likviditetsfaktorerne forud for og under afviklingen og i den forbindelse tage højde for kriser af forskellig art.
Samtidig skal institutterne være opmærksomme på en lang række områder, herunder blandt andet juridiske, reguleringsmæssige og operationelle hindringer for likviditetsoverførsel, navnlig inden for en koncern, forpligtelser i forbindelse med betalings‐, clearing‐ og værdipapirafviklingsaktiviteter, modparts‐ og sikkerhedsstillelseskrav, kontraktlig suspension, opsigelse og netting‐/modregningsrettigheder, minimumslikviditetsbehov og likviditetsbehov under ”spidsbelastning” inden for dagen, driftsudgifter og driftskapitalbehov og disponible likviditetsfaciliteter i centralbanken og de dertil knyttede vilkår og betingelser for adgang og tilbagebetaling.
Mobilisering af aktiver og andre private ressourcer
Institutterne kan have brug for at anvende andre aktiver end vanligt som sikkerhed i tilfælde af, at der er udfordringer i forhold til likviditet, og særligt i en afviklingssituation.
Institutterne skal derfor have kapacitet til at identificere alle aktiver, som;
- potentielt kan anvendes som sikkerhedsstillelse, og
- er egnet til at støtte finansiering ved afvikling, og
- for at skelne mellem behæftede og ubehæftede aktiver, og
- for at overvåge tilgængelig og ubehæftet sikkerhedsstillelse på afviklingskoncernniveau og for hver væsentlig juridisk enhed eller filial inden for afviklingskoncernen på individuelt grundlag pr. væsentlig valuta, og
- kunne indberette oplysninger om tilgængelig sikkerhedsstillelse på et detaljeret niveau, selv under hastigt skiftende forhold.
For at understøtte, at der hurtigt kan mobiliseres alle de nødvendige aktiver, skal institutterne kunne muliggøre mobiliseringen af sikkerhedsstillelse, udvikle- og dokumentere alle nødvendige operationelle skridt for dette. Denne mobilisering bliver vurderet, evalueret og testet regelmæssigt af institutterne (mindst en gang om året), så der er sikkerhed for, at den er tilstrækkeligt effektiv og operationelt robust.
Institutterne udarbejder blandt andet opgørelser over deres aktiver, som er belånbare hos enten Nationalbanken eller, hvis de eksempelvis har et datterselskab i Bankunionen, ECB (ECB er en forkortelse for European Central Bank - på dansk: Den Europæiske Centralbank). Der er i opgørelserne taget højde for, at aktiverne juridisk er til rådighed i en afviklingssituation. Institutterne vurderer regelmæssigt deres evner til at håndtere sikkerhedsstillelse, hvilket indebærer overvågning af tilgængelig og ubehæftet sikkerhedsstillelse, operationalisering og mobilisering af sikkerhedsstillelse, samt udvikle og dokumentere alle de nødvendige procedurer.
Institutterne er særligt opmærksomme på hindringer for overførsel af midler og retlige hindringer i udenlandske jurisdiktioner. De skal være i stand til at beregne og indberette værdien af aktiver, der frit kan overføres på tværs af koncernen, og samtidig tage højde for behovet for at efterleve lokale lovgivningsmæssige krav og opfylde operationelle likviditetsbehov.
Adgang til almindelige centralbankfaciliteter
Institutterne skal i deres egenvurdering overveje deres eventuelle behov eller mulighed for at anmode om likviditet fra almindelige centralbankfaciliteter.
Institutterne arbejder i den forbindelse på at sikre, at betingelserne for adgang til almindelige centralbankfaciliteter for væsentlige juridiske enheder i et institut under afvikling kan overholdes, herunder minimumsbetingelser der skal opfyldes, krav til sikkerhedsstillelse, varighed eller andre vilkår.
Som dansk pengeinstitut har man adgang til Nationalbankens instrumenter, og har man en datterbank i Bankunionen, har man også adgang til ECB’s faciliteter.
Institutterne skal kunne give oplysninger om størrelsen og placeringen inden for koncernen af aktiver, der forventes at kunne betragtes som sikkerhedsstillelse for centralbankfaciliteter.
I Danmark kan Nationalbanken også yde ekstraordinær likviditetsstøtte (ELA) til et solvent kreditinstitut med et akut likviditetsbehov, som ikke kan skaffe likviditeten i markedet. Nationalbanken vurderer i den konkrete situation, om de grundlæggende kriterier for, at et institut kan få bevilget en midlertidig ELA-facilitet, kan anses for opfyldt.