Eksemplerne nedenfor tager udgangspunkt i, at banken vurderer, at kundeforholdet indebærer en lav eller mellem risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Hvis banken vurderer, at kundeforholdet indebærer en høj risiko for hvidvask eller terrorfinansiering, eller hvis banken ikke på baggrund af de fremviste legitimationsdokumenter føler sig sikker på, hvem kunden er, skal banken bede om yderligere legitimation.
- En borger har adgang til pas og sundhedskort. Borgeren vil ansøge om en bankkonto til modtagelse af offentlige ydelser.
- Banken skal indhente identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren.
- Banken skal herefter kontrollere de identitetsoplysninger, som banken har indhentet om borgeren. Kontrollen kan f.eks. bestå af pas, som borgeren i dette tilfælde er i besiddelse af.
- En borger har alene adgang til et sundhedskort. Borgeren vil ansøge om en bankkonto til modtagelse af offentlige ydelser.
- Banken skal indhente identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren.
- Banken skal herefter kontrollere de identitetsoplysninger, som banken har indhentet om borgeren. Sundhedskortet kan anvendes som kontrolkilde af identitetsoplysninger. Banken kan desuden foretage en kontrol ved hjælp af opslag i CPR (Det Centrale Personregister).
- En borger er flyttet tilbage til Danmark efter flere år i udlandet og har ikke en kommuneregistrering. Borgeren har et aktivt dansk pas og MitID.
- Banken skal indhente identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren. Hvis et sådant identifikationsnummer ikke haves, kan oplysning om fødselsdato anvendes.
- Banken kontrollerer identitetsoplysningerne. Kontrollen kan bestå af pas og/eller MitID.
- En borger har begrænset adgang til identifikationsdokumenter. Borgeren er i besiddelse af et brev fra socialforvaltningen i en kommune.
- Banken indhenter identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren. Hvis borgeren ikke har et dansk cpr-nummer, kan et andet unikt udenlandsk id-nummer indhentes. Fødselsdato kan anvendes i tilfælde, hvor der ikke i øvrigt foreligger et unikt id-nummer.
- Banken kontrollerer identitetsoplysningerne ved dokumenter, data eller oplysninger, der er indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde. Såfremt borgeren ikke har mulighed for at fremskaffe standardlegitimationsdokumenter, kan banken sammen med kommunen finde frem til anden dokumentation, som bekræfter den pågældendes identitet. Det kan f.eks. være et brev fra en offentlig myndighed til borgeren, f.eks. fra socialforvaltningen.
- Såfremt banken ikke føler sig sikker på, at borgeren er den, borgeren angiver at være, skal banken søge vedkommendes identitet yderligere bekræftet. Det kan være nødvendigt, at kommunen, en forstander for en institution, socialforvaltningen eller en anden offentlig myndighed bekræfter borgerens identitet. Det kan f.eks. ske elektronisk, eller ved at en myndighedsperson ledsager borgeren i banken.
- En borger har udelukkende et udenlandsk pas som identifikationsdokument. Borgeren har ikke et dansk cpr-nummer.
- Banken indhenter identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren. Når borgeren ikke har et dansk cpr-nummer, kan et andet unikt udenlandsk id-nummer indhentes.
- For udenlandske borgere kan et alternativ til cpr-nr. f.eks. være et lignende nationalt id-nummer eller, hvis et sådan ikke haves, oplysning om fødselsdato. Hvis banken anvender en kundes nationale id-nummer, er det væsentligt at sikre, at der er tale om et unikt id-nummer, og at id-nummeret er varigt (f.eks. et varigt social security number) eller i hvert fald borgerens aktive nationale id-nummer (f.eks. et pasnummer).
- Banken kontrollerer identitetsoplysningerne. I det konkrete eksempel kan kontrolkilden udgøre borgerens udenlandske pas.
- En udenlandsk borger har begrænset adgang til identifikationsdokumenter. Borgeren er i besiddelse af en dåbsattest og skattepapirer fra hjemlandet.
- Banken indhenter identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren. Hvis borgeren ikke har et dansk cpr-nummer, kan et andet unikt udenlandsk id-nummer indhentes. Hvis et sådant identifikationsnummer ikke haves, kan oplysning om fødselsdato anvendes.
- Bankens kontrol af identifikationsoplysninger kan udføres ved hjælp af dåbsattest og skattepapirer.
- En udenlandsk borger har begrænset adgang til identifikationsdokumenter. Borgeren er i besiddelse af en afgørelse om kontanthjælp fra en kommune.
- Banken indhenter identitetsoplysninger, som omfatter navn og cpr-nummer, fra borgeren.
- Afgørelse om kontanthjælp fra kommunen kan anvendes som kontrolkilde. Afgørelsen skal omfatte de identitetsoplysninger, som borgeren har udleveret, og banken skal føle sig sikker på, at borgeren er den, som vedkommende oplyser at være.
- En borger ønsker at få adgang til en basal betalingskonto, men ønsker ikke at udlevere identitetsdokumenter.
- Det er et krav efter hvidvaskloven, at banken skal vide, hvem borgeren, der ønsker kontoen, er. Hvis borgeren ikke udleverer identifikationsdokumenter til brug for kundekendskabsproceduren, vil banken kunne afvise borgerens anmodning om en basal betalingskonto. Banken skal sikre sig, at borgeren er bekendt med de muligheder, der er for identifikations dokumentation.