Ansøgning - Boligkreditformidler

Læs her for at finde ud af, om du søger den rigtige tilladelse:

Hvis en virksomhed, som led i sin erhvervsmæssige hoved- eller bibeskæftigelse præsenterer eller tilbyder boligkreditaftaler til forbrugere, indgår sådanne aftaler med en forbruger på vegne af en kreditgiver eller bistår en forbruger med rådgivning, administration eller andet forberedende arbejde forud for indgåelsen af en boligkreditaftale, skal virksomheden have tilladelse som boligkreditformidler af Finanstilsynet.

En boligkreditaftale er en aftale, i henhold til hvilken en kreditgiver yder eller giver tilsagn om at yde en forbruger kredit sikret ved pant eller ved en anden tilsvarende sikkerhedsstillelse eller en anden rettighed knyttet til en fast ejendom til beboelse eller kreditaftaler, som ligger til grund for erhvervelse eller bevarelse af ejendomsretten til grundarealer til eksisterende eller projekterede bygninger.

En virksomhed skal opfylde følgende krav for at opnå en tilladelse som boligkreditformidler:

  • Virksomheden har hovedkontor og hjemsted i Danmark, medmindre virksomheden har en lignende tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område (disse virksomheder skal dog anmeldes og registreres i Finanstilsynet, inden virksomheden kan påbegyndes).
  • Virksomheden har forretningsgange på alle væsentlige aktivitetsområder, herunder for:

- rådgivningsforløb
- håndtering af interessekonflikter
- håndtering af klager
- god skik
- de ansattes kompetencer og efteruddannelse
- uafhængighed, hvis virksomheden udøver uafhængig rådgivning.

  • Virksomheden har en lønpolitik, som fremmer sund og effektiv risikostyring.
  • Virksomheden har en ansvarsforsikring eller anden tilsvarende garanti mod erstatningskrav.
  • Virksomheden dokumenterer, hvis denne modtager betroede midler fra forbrugere:

- at der er oprettet en særlig konto til indsættelse af betroede midler
- at virksomheden har etableret en sikkerhed for disse midler.

  • Hvis en boligkreditformidler ikke modtager betroede midler, skal formidleren erklære dette over for Finanstilsynet.

Forretningsgange skal være handlingsanvisende og operationelle, tilpasset virksomhedens konkrete forretningsmodel. Der skal derfor ikke blot være tale om en afskrift af loven. Forretningsgangene skal beskrive, hvordan virksomhedens ansatte skal opfylde kravene indenfor de relevante områder.

Medlemmerne af virksomhedens bestyrelse og direktion eller indehaveren af en boligkreditformidler, der er en enkeltmandsvirksomhed, eller, hvis virksomheden drives som en juridisk person uden en bestyrelse eller direktion, den eller de for virksomheden ledelsesansvarlige opfylder kravene til egnethed og hæderlighed:

  • Skal have tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne varetage hvervet eller stillingen.
  • Skal have tilstrækkeligt godt omdømme og kunne udvise hæderlighed, integritet og tilstrækkelig uafhængighed ved varetagelsen af hvervet eller stillingen. 
  • Må ikke være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at personen ikke kan varetage sit hverv eller sin stilling på betryggende måde.
  • Må ikke have indgivet begæring om eller være under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering.
  • Må ikke i øvrigt have udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at personen ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde.

En virksomhed, der ønsker at opnå tilladelse som boligkreditformidler, skal ansøge Finanstilsynet herom. Ansøgningsskemaet samt alle de bilag der er listet op i skemaet, indsendes til Finanstilsynet. Finanstilsynet behandler ikke en ansøgning, før alle relevante bilag er modtaget.

Ansøgning sker via selvbetjeningsløsning på Virk.dk.
Ansøgning om tilladelse til boligkreditformidler

Her finder du de dokumenter, som skal vedhæftes den ansøgning, som du indsender via Virk.dk.
Dokumenterne bedes udfyldes elektronisk.

Erklæring om ansvarsforsikring

Erklæring om garantistillelse i stedet for ansvarsforsikring

Erklæring for oprettelse af klientkonto

Erklæring for garantistillelse for betroede midler


Rådgivere og repræsentanter kan via eget CVR-nr. ansøge på vegne af en anden virksomhed.

Når Finanstilsynet har modtaget en fyldestgørende ansøgning, dvs. en ansøgning, der indeholder alle oplysninger og bilag, som er nødvendige, for at Finanstilsynet kan behandle ansøgningen, så har Finanstilsynet en sagsbehandlingsfrist på op til 3 måneder.

Vær opmærksom på, at al korrespondance vedr. ansøgningen mellem Finanstilsynet og virksomheden foregår via sikker post (f.eks. e-Boks).

Virksomheder som ansøger for første gang, eller som ansøger på ny, skal ikke indsende særskilt fit & proper-ansøgning. Fit & proper-oplysningerne indgår i selve ansøgningsskemaet for virksomheden. Der skal indhentes straffeattester for alle ledelsesmedlemmer, som skal vedhæftes ansøgningen. Straffeattesten må ikke være mere end 6 måneder gammel, når ansøgningen indsendes.

Det er gratis at ansøge om en tilladelse. Det koster en årlig afgift at have tilladelse som boligkreditformidler. Læs mere herom i afsnittet om Årlige afgift.

Virksomheder som ansøger for første gang, eller som ansøger på ny, skal ikke indsende særskilt fit & proper-ansøgning. Fit & proper-oplysningerne indgår i selve ansøgningsskemaet for virksomheden.

Personer som skal indtræde i en stilling, efter en virksomhed er blevet registreret, som kræver en fit & proper-vurdering, skal udfylde et særskilt fit & proper-ansøgning.

Skemaet kan findes her

Boligkreditformidlere skal senest 1 august hvert år indberette virksomhedens omsætning, antal kunder, antal ansatte med kundekontakt og antal indgåede kundeaftaler til Finanstilsynet.

Du kan indberette her

Hvert år indhenter Finanstilsynet klagedata med hjemmel i § 12, stk. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere. Finanstilsynet sender anmodningen om at indberette klagedata ud i første halvdel af kalenderåret. Anmodningen bliver sendt til virksomhedens e-Boks.

Virksomheden skal således årligt indberette antallet af de klager, som den klageansvarlige i virksomheden har færdigbehandlet i perioden fra januar til december året forinden.

Det er strafbart ikke at indberette de efterspurgte data.

Du kan indberette her

Virksomheder under tilsyn af Finanstilsynet, herunder boligkreditformidlere, betaler via afgifter for omkostningerne til Finanstilsynets tilsynsarbejde og drift. Finanstilsynet opkræver afgifterne med udgangen af hvert år.

Boligkreditformidlere omfattet af lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet på 16.700 kr. (2016-niveau).

Virksomhederne modtager i december fakturaer, som dækker afgiften for at have været under tilsyn i løbet af året.

Læs mere om betaling af afgifter her:

Betaling af afgifter til Finanstilsynet

Hvis virksomheden ikke skal have tilladelse som boligkreditformidler længere, kan I informere Finanstilsynet herom på vores hovedmail: finanstilsynet@ftnet.dk

Afsenderen af mailen skal være en tegningsberettiget i virksomheden, og hvis der ifølge vedtægterne kræves flere tegningsberettigede, skal disse være cc. på mailen.

Finanstilsynet vil efter modtagelsen af meddelelsen snarest muligt inddrage virksomhedens tilladelse. Virksomheden modtager skriftlig meddelelse herom via e-Boks, når det sker.

Bemærk, at enhver virksomhed, der har været under tilsyn en del af et kalenderår skal betale afgift til Finanstilsynet. Det betyder f.eks., at selvom virksomheden får inddraget sin tilladelse i februar måned, så skal virksomheden alligevel svare fuld afgift for hele kalenderåret.

Senest opdateret 13-12-2024