Ansøgning – Ejendomskreditselskab

Læs her for at finde ud af, om du søger den rigtige tilladelse.

Virksomheder, der foretager erhvervsmæssigt køb eller salg pantebreve i fast ejendom, herunder erhvervsmæssigt salg af pantebreve i egen fast ejendom og/eller erhvervsmæssig ydelse af boligkreditaftaler (til forbrugere), skal have en tilladelse hos Finanstilsynet.

Bemærk som noget særligt, at tilladelsen er todelt – dvs. virksomheden skal have særskilt tilladelse til at udøve erhvervsmæssigt køb eller salg pantebreve i fast ejendom og til erhvervsmæssig ydelse af boligkreditaftaler.

Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og forsikringsselskaber, som i forvejen er under tilsyn i Finanstilsynet, skal ikke også have en tilladelse som ejendomskreditselskab.

Ved en boligkreditaftal forstås en aftale, i henhold til hvilken en kreditgiver yder eller giver tilsagn om at yde en forbruger kredit sikret ved pant eller ved en anden tilsvarende sikkerhedsstillelse eller en anden rettighed knyttet til en fast ejendom til beboelse eller kreditaftaler, som ligger til grund for erhvervelse eller bevarelse af ejendomsretten til grundarealer til eksisterende eller projekterede bygninger.

En virksomhed skal opfylde følgende krav for at opnå en tilladelse som ejendomskreditselskab:

  • Selskabet drives i form af et aktieselskab eller et anpartsselskab.
  • Den person i selskabet, som er ansvarlig for handel med pantebreve, når selskabet udøver erhvervsmæssigt køb og salg af pantebreve i fast ejendom, og den, som er ansvarlig for kreditgivning, når selskabet erhvervsmæssig yder boligkreditaftaler, har minimum 3 års praktisk erfaring med hhv. pantebrevshandel og kreditgivning.
  • Ejerne af kvalificerede andele i selskabet opfylder principperne i §§ 61-62 om ejerforhold i lov om finansiel virksomhed (læs mere under afsnittet Kvalificerede ejere).
  • Selskabet har en forretningsgang for kreditværdighedsvurdering.

Forretningsgange skal være handlingsanvisende og operationelle, tilpasset virksomhedens konkrete forretningsmodel. Der skal derfor ikke blot være tale om en afskrift af loven. Forretningsgangene skal beskrive, hvordan virksomheden opfylder kravene til kreditværdighedsvurdering.

Et ejendomskreditselskab, der med forbrugere handler med pantebreve i fast ejendom, skal ud over at overholde kravene ovenfor dokumentere, at der er oprettet en særlig konto, hvor det aftalte provenu skal indsættes, og at selskabet har etableret sikkerhed for disse midler.

Ansøgningen skal desuden indeholde oplysning om:

  • Selskabsform og selskabets struktur og opbygning, herunder selskabets indretning og planlagte drift, samt forretningsgange for opfyldelse af oplysningskravene i § 8.
  • Navnene på selskabets kapitalejere og om kapitalejernes andel af selskabets kapital eller stemmerettigheder.
  • Hvilke af de aktiviteter, som er nævnt i § 1, selskabet påtænker at udøve, herunder om selskabet handler med forbrugere.

Medlemmerne af selskabets bestyrelse og direktion opfylder kravene til egnethed og hæderlighed.

  • Skal have fyldestgørende erfaring til at udøve sit hverv eller varetage sin stilling i det pågældende selskab.
  • Må ikke være pålagt eller blive pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven, denne lov, anden finansiel lovgivning eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at vedkommende ikke kan varetage sit hverv eller sin stilling på betryggende måde.
  • Må ikke have anmeldt betalingsstandsning, indgivet begæring om tvangsakkord, konkurs eller gældssanering eller være i betalingsstandsning, under konkursbehandling, gældssanering eller tvangsakkord.
  • Må ikke have udvist eller udvise en adfærd, som giver grund til at antage, at vedkommende ikke vil varetage hvervet eller stillingen på forsvarlig måde.

Bemærk som noget særligt, at tilladelsen er todelt – dvs. virksomheden skal have særskilt tilladelse til at udøve erhvervsmæssigt køb eller salg pantebreve i fast ejendom og til erhvervsmæssig ydelse af boligkreditaftaler.

En virksomhed, der ønsker at opnå tilladelse som ejendomskreditselskab, skal ansøge Finanstilsynet herom. Ansøgningsskemaet samt alle de bilag der er listet op i skemaet, indsendes til Finanstilsynet. Finanstilsynet behandler ikke en ansøgning, før alle relevante bilag er modtaget.

Bemærk som noget særligt, at tilladelsen er todelt – dvs. virksomheden skal have særskilt tilladelse til at udøve erhvervsmæssigt køb eller salg pantebreve i fast ejendom og til erhvervsmæssig ydelse af boligkreditaftaler.

Ansøgning sker via selvbetjeningsløsning på Virk.dk.
Ansøgning om tilladelse som ejendomskreditselskab

Her finder du de dokumenter, som skal vedhæftes den ansøgning, som du foretager via Virk.dk.
Dokumenterne bedes udfyldes elektronisk.

Erklæring for oprettelse af klientkonto

Erklæring for garantistillelse for betroede midler

Rådgivere og repræsentanter kan via eget CVR-nr. ansøge på vegne af en anden virksomhed.

Når Finanstilsynet har modtaget en fyldestgørende ansøgning, dvs. en ansøgning, der indeholder alle oplysninger og bilag, som er nødvendige, for at Finanstilsynet kan behandle ansøgningen, så har Finanstilsynet 6 måneder til at behandle ansøgningen.

Vær opmærksom på, at al korrespondance vedr. ansøgningen mellem Finanstilsynet og virksomheden foregår via sikker post (f.eks. e-Boks).

Virksomheder som ansøger for første gang, eller som ansøger på ny, skal ikke indsende særskilt fit & proper-ansøgning. Fit & proper-oplysningerne indgår i selve ansøgningsskemaet for virksomheden. Der skal indhentes straffeattester for alle ledelsesmedlemmer, som skal vedhæftes ansøgningen. Straffeattesten må ikke være mere end 6 måneder gammel, når ansøgningen indsendes.

Virksomhederne skal også udfylde oplysninger i forhold vurdering af kvalificerede ejere, det sker ved at udfylde særskilt skema herom:

Krav til ejere af en finansiel virksomhed

Det er gratis at ansøge om en tilladelse. Det koster en årlig afgift at have tilladelse som ejendomskreditselskab. Læs mere herom i afsnittet om Årlig afgift.

Virksomheder som ansøger for første gang, eller som ansøger på ny, skal ikke indsende særskilt fit & proper-ansøgning. Fit & proper-oplysningerne indgår i selve ansøgningsskemaet for tilladelse som ejendomskreditselskab.

Personer som skal indtræde i en stilling, efter en virksomhed er blevet registreret, som kræver en fit & proper-vurdering, skal udfylde et særskilt fit & proper-ansøgning.

Skemaet findes her

Ejendomskreditselskabet, der udøver aktiviteter omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1, skal udpege en person, som er ansvarlig for handel med pantebreve.

Udøver selskabet aktiviteter omfattet af § 1, stk. 2, nr. 2, skal det udpege en person, som er ansvarlig for kreditgivning.

Henholdsvis den ansvarlige person for handel med pantebreve og den ansvarlige person for kreditgivning skal have mindst 3 års praktisk erfaring med henholdsvis pantebrevshandel og kreditgivning, jf. dog stk. 3. 

Ejerne af kvalificerede andele i selskabet skal opfylde principperne i §§ 61-62 om ejerforhold i lov om finansiel virksomhed. Det er forudsætning for at opnå tilladelse, at ejerne lever op til kravene. Men det er også en forudsætning, at fremtidige ejere lever op til kravene, efter tilladelsen er givet.

 § 61 i lov om finansiel virksomhed indeholder bl.a. krav om, at Finanstilsynet skal godkende enhver fysisk eller juridisk person, der erhverver en kvalificeret ejer- eller stemmeandel i en finansiel virksomhed på 10 pct. eller derover.

Det følger af § 61 a i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet i forbindelse med sin vurdering af en ansøgning modtaget efter § 61, stk. 1, skal sikre hensynet til en fornuftig og forsvarlig forvaltning af den virksomhed, hvori erhvervelsen påtænkes. Vurderingen skal endvidere ske under hensyntagen til den påtænkte erhververs sandsynlige indflydelse på virksomheden, den påtænkte erhververs egnethed og den påtænkte erhververs finansielle soliditet. 

 § 62 i lov om finansiel virksomhed indeholder reglerne om Finanstilsynets reaktionsmuligheder, hvis en kapitalejer modvirker en forsvarlig drift af virksomheden, eller hvis kravet om godkendelse af erhvervelsen af en kvalificeret andel ikke er overholdt.

Finanstilsynet godkender kun en erhverver, hvis godkendelsen ikke strider mod hensynet til at sikre en forsvarlig og fornuftig forvaltning af selskabet.

Krav til ejere af en finansiel virksomhed

Hvis virksomheden har tilladelse til erhvervsmæssig ydelse af boligkreditaftaler, skal virksomheden leve op til kravene i kompetencekravsbekendtgørelsen:
Bekendtgørelse om kompetencekrav til boligkreditgivere og boligkreditformidlere (retsinformation.dk)

Det er et krav, at ejendomskreditselskabet sikrer, at der i virksomheden er ansatte, som samlet set har tilstrækkelige kompetencer til at kunne yde rådgivning henholdsvis tilbyder rådgivningstjenester om boligkreditaftaler, og hvor det er relevant, besidder tilstrækkelige kompetencer med hensyn til at udforme, tilbyde og bevilge boligkreditaftaler.

En boligkreditgiver og en boligkreditformidler skal udarbejde en forretningsgang for systematiske uddannelsesforløb, der sikrer, at alle virksomhedens ansatte, der formidler eller yder rådgivning henholdsvis tilbyder rådgivningstjenester om boligkreditaftaler, har de fornødne kompetencer. En boligkreditgiver og en boligkreditformidler skal sikre, at de ansatte har gennemgået dette uddannelsesforløb, inden de begynder at yde, formidle eller yde rådgivning henholdsvis tilbyde rådgivningstjenester om boligkreditaftaler.

Et ejendomskreditselskab skal senest 1. september hvert år indsende en erklæring fra en godkendt revisor om sikkerheden vedrørende klintkontoen til Finanstilsynet, jf.
Bekendtgørelse om indberetning af oplysninger til Finanstilsynet om forbrugslånsvirksomheders kreditaftaler (retsinformation.dk)

Du finder erklæringen her

Erklæringen skal indsendes via e-Boks eller til Finanstilsynets hovedmail: finanstilsynet@ftnet.dk

NB! Erklæringen skal KUN udfyldes og indsendes, hvis virksomheden har tilladelse til at udøve erhvervsmæssigt køb eller salg pantebreve i fast ejendom, herunder erhvervsmæssigt salg af pantebreve i egen fast ejendom.

Hvert år indhenter Finanstilsynet klagedata med hjemmel i 17, stk.1, i lov om ejendomskreditselskaber. Finanstilsynet sender anmodningen om at indberette klagedata ud i første halvdel af kalenderåret. Anmodningen bliver sendt til virksomhedens e-boks.

Virksomheden skal således årligt indberette antallet af de klager, som den klageansvarlige i virksomheden har færdigbehandlet i perioden fra januar til december året forinden.

Det er strafbart ikke at indberette de efterspurgte data.

Du kan indberette her

Virksomheder under tilsyn af Finanstilsynet, herunder ejendomskreditselskaber, betaler via afgifter for omkostningerne til Finanstilsynets tilsynsarbejde og drift. Finanstilsynet opkræver afgifterne med udgangen af hvert år.

Ejendomskreditselskaber omfattet af lov om ejendomskreditselskaber betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet på 30.300 kr. (2016-niveau).

Virksomhederne modtager i december fakturaer, som dækker afgiften for at have været under tilsyn i løbet af året.

Læs mere om betaling af afgifter her:

Betaling af afgifter til Finanstilsynet

Hvis virksomheden ikke skal have tilladelse som ejendomskreditselskab længere, kan I informere Finanstilsynet herom på vores hovedmail: finanstilsynet@ftnet.dk

Afsenderen af mailen skal være en tegningsberettiget i virksomheden, og hvis der ifølge vedtægterne kræves flere tegningsberettigede, skal disse være cc. på mailen.

Finanstilsynet vil efter modtagelsen af meddelelsen snarest muligt inddrage virksomhedens tilladelse. Virksomheden modtager skriftlig meddelelse herom via e-Boks, når det sker.

Bemærk, at enhver virksomhed, der har været under tilsyn en del af et kalenderår skal betale afgift til Finanstilsynet. Det betyder f.eks., at selvom virksomheden får inddraget sin tilladelse i februar måned, så skal virksomheden alligevel svare fuld afgift for hele kalenderåret.

Senest opdateret 13-12-2024