En virksomhed, som ønsker at opnå en tilladelse som e-pengeinstitut, skal ansøge Finanstilsynet herom. Ansøgningsskemaet samt alle de bilag der er listet op i skemaet, indsendes til Finanstilsynet. Finanstilsynet behandler ikke en ansøgning, før alle relevante bilag er modtaget.
De enkelte punkter vedrørende de oplysninger, som skal indeholdes i ansøgningen, uddybes i henholdsvis lov om betalinger og EBA’s retningslinjer af 08/11/2017 om de oplysninger, der skal gives i forbindelse med ansøgning om tilladelse som betalingsinstitut og e-pengeinstitut og i forbindelse med registrering af kontooplysningstjenesteudbydere i medfør af artikel 5, stk. 5, i direktiv (EU) 2015/2366 (EBA/GL/2017/09). (EBA’s guidelines). Finanstilsynet har efter hvert af de nedenstående punkter indsat en henvisning til det relevante punkt i EBA’s guidelines.
En ansøgning om en tilladelse som e-pengeinstitut skal som minimum indeholder følgende oplysninger:
- Oplysninger om virksomhedens retlige form med kopi af stiftelsesdokument og vedtægter.
- Adressen på virksomhedens hovedkontor.
- En beskrivelse af virksomhedens forretningsmodel med en oversigt over virksomhedens nuværende og planlagte forretningsaktiviteter, herunder hvilke betalingstjenester virksomheden ønsker at udbyde. (Se hertil retningslinje 3 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- En forretningsplan med en budgetprognose for de 3 første regnskabsår, som viser, at ansøgeren er i stand til at gennemføre en forsvarlig drift, og senest reviderede årsregnskab, såfremt et sådant er udarbejdet. (Se hertil retningslinje 4 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Oplysninger om virksomhedens organisationsstruktur, herunder den tilsigtede brug af agenter og filialer og kontrollen heraf og den planlagte brug af outsourcing og deltagelse i et nationalt eller internationalt betalingssystem. (Se hertil retningslinje 5 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Oplysninger om den planlagte grænseoverskridende virksomhed og etablering i et andet EU- eller EØS-land.
- Dokumentation for, at virksomheden råder over den krævede startkapital, jf. § 10, stk. 1, nr. 3. (Se hertil retningslinje 6 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Oplysninger til brug for vurderingen af, om bestyrelsesmedlemmer og direktører opfylder kravene om egnethed og hæderlighed i henhold til § 30. (Se hertil retningslinje 16 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Oplysninger om identiteten af personer, der ejer kvalificerede andele i virksomheden, størrelsen af deres andel og dokumentation for deres egnethed under hensyn til nødvendigheden af at sikre en fornuftig og forsvarlig forvaltning af instituttet, jf. kriterierne i § 23. (Se hertil retningslinje 15 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Oplysninger om de foranstaltninger, der er truffet for at beskytte de midler, som tilhører brugerne, jf. § 35. (Se hertil retningslinje 7 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Virksomhedens forretningsgange og interne kontrolmekanismer, herunder administrative, risikostyringsmæssige og regnskabsmæssige procedurer, jf. § 25. (Se hertil retningslinje 8 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Virksomhedens forretningsgange for håndtering og opfølgning på sikkerhedshændelser og sikkerhedsrelaterede kundeklager, herunder procedurer for indberetning af sikkerhedshændelser, jf. § 127. (Se hertil retningslinje 9 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- De interne kontrolforanstaltninger, som virksomheden har indført for at opfylde forpligtelserne i henhold til lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme og Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2015/847/EU af 25. maj 2015 om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler. (Se hertil retningslinje 14 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Virksomhedens forretningsgange og procedurer til at sikre lagring, overvågning, sporing og begrænsning af adgang til følsomme betalingsdata. (Se hertil retningslinje 10 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Virksomhedens beredskabsplan, herunder en klar beskrivelse af de kritiske funktioner, effektive beredskabsplaner og procedurer til regelmæssigt at teste og evaluere, om sådanne planer er tilstrækkelige. (Se hertil retningslinje 11 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- De principper og definitioner, som virksomheden anvender til at indsamle statistiske data om drift og misbrug, jf. § 127, stk. 3. (Se hertil retningslinje 12 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Virksomhedens sikkerhedspolitik, en detaljeret risikovurdering i tilknytning til de betalingstjenester, som virksomheden påtænker at udbyde, og en beskrivelse af de foranstaltninger, som virksomheden har foretaget for at imødegå de identificerede risici, herunder svig og misbrug af følsomme betalingsdata og personoplysninger. Beskrivelsen af foranstaltningerne skal indeholde oplysninger om, hvordan virksomheden sikrer et højt niveau af teknisk sikkerhed og databeskyttelse, herunder vedrørende de software- og it-systemer, der anvendes af ansøgeren eller de virksomheder, som ansøgeren outsourcer alle eller dele af sine aktiviteter til. (Se hertil retningslinje 3 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
- Oplysninger om virksomhedens revisor. (Se hertil retningslinje 17 under punkt 4.3 i EBA’s guidelines)
Oplysningerne i nr. 5, 10, 11 og 12, skal endvidere indeholde en beskrivelse af de organisatoriske og revisionsmæssige foranstaltninger, som virksomheden har truffet for at beskytte brugernes interesser og sikre kontinuitet i forbindelse med udstedelsen af elektroniske penge eller udførelsen af betalingstjenester.
Når Finanstilsynet har modtaget en fyldestgørende ansøgning, dvs. en ansøgning, der indeholder alle oplysninger og bilag, som er nødvendige, for at Finanstilsynet kan behandle ansøgningen, så har Finanstilsynet 3 måneder til at behandle ansøgningen. Bemærk, at virksomheden skal indsende en beregning på alle tre metoder, jf. bilag 2 til loven, samt en indstilling til hvilken metode der bør anvendes.
Det er gratis at ansøge om en tilladelse. En tilladelse som betalingsinstitut koster hvert år en afgift til Finanstilsynet.
Særligt for udstedere af e-pengetokens
E-pengeinstitutter eller pengeinstitutter, der ønsker at udstede en EMT, skal indsende en hvidbog om udstedelsen af kryptoaktiver. Hvidbogen skal sendes per mail til fintech@ftnet.dk i et maskinlæsbart format, og mailen skal referere e-pengeinstituttets eller pengeinstituttets registreringsnummer hos Finanstilsynets eller virksomhedens CVR-nummer.
Hvis et e-pengeinstitut eller pengeinstitut frivilligt ønsker at dennes udstedte EMT’er klassificeres som signifikante i medfør af artikel 57 i MiCA, skal der tillige indsendes en driftsplan, som påviser, at udstederen sandsynligvis opfylder mindst tre af kriterierne i artikel 43, stk. 1, jf. artikel 57, stk. 1, 2. afsnit, i MiCA.
Derudover henvises der til sekundær lovgivning fra EBA, der er på vej, og som Finanstilsynet forventer at tage udgangspunkt i, når det træder i kraft. På nuværende tidspunkt bedes der rettes henvendelse til fintech@ftnet.dk for information om, hvilke oplysninger, der yderligere skal vedhæftes ansøgningen, hvis et e-pengeinstitut eller pengeinstitut frivilligt ønsker, at dennes udstedte EMT’er klassificeres som signifikante.