En gennemgang af Finanstilsynets indberetningssystem, OASM, viser, at en række udstederselskaber offentliggør oplysninger under kategorien ”intern viden”, selv om oplysningerne ikke opfylder definitionen i markedsmisbrugsforordningen. Det kan f.eks. dreje sig om oplysninger som finanskalender, kontrakter, som allerede er indregnet i forventningerne, eller indkaldelse til ordinær generalforsamling uden andre punkter på dagsordenen end forventet.
Det beror dog altid på en konkret vurdering, om oplysninger udgør intern viden.
Det er i sig selv ikke en overtrædelse af reglerne at offentliggøre viden, som ikke nødvendigvis er intern, under kategorien ”intern viden”. En offentliggørelse under denne kategori medfører dog, at Finanstilsynet behandler oplysningerne som intern viden i sin markedsovervågning. Konsekvensen kan derfor være, at Finanstilsynet starter en sag om, hvorvidt offentliggørelsen er sket hurtigst muligt, eller om selskabet har ført insiderlister, som er tilknyttet den interne viden.
Finanstilsynet vil derfor opfordre udstederselskaberne til kun at offentliggøre oplysninger, som opfylder betingelserne i markedsmisbrugsforordningen, under kategorien ”intern viden”.
Bemærk, at OASM kun skal bruges til indberetning af regulerede oplysninger. Det betyder, at hvis et udstederselskab ønsker at offentliggøre oplysninger, som ikke falder ind under en kategori i systemet, skal oplysningerne alene offentliggøres via Nasdaq. Dette kan evt. ske som en selskabsmeddelelse.
Udstederselskaber kan altid rette spørgsmål om indberetning til Finanstilsynets Kapitalmarkedsreguleringskontor på tlf. nr. 33 55 82 82.
Mere om reglerne
En udsteder er forpligtet til hurtigst muligt at offentliggøre intern viden, der direkte vedrører udstederen. Dette følger af artikel 17, stk. 1, i markedsmisbrugsforordningen.
Udsteder skal offentliggøre den interne viden på en måde, som muliggør hurtig adgang til, og en fuldstændig, korrekt og rettidig vurdering af, denne viden i offentligheden. Det følger af artikel 17, stk. 1, 2. afsnit, i markedsmisbrugsforordningen.
Ved intern viden forstås:
1) specifik viden,
2) som ikke er blevet offentliggjort,
3) som direkte eller indirekte vedrører en eller flere udstedere eller et eller flere finansielle instrumenter, og
4) som, hvis den blev offentliggjort, mærkbart ville kunne påvirke kursen på disse finansielle instrumenter eller på de heraf afledte finansielle instrumenter.
Det følger af artikel 7, stk. 1, litra a, i markedsmisbrugsforordningen.
For at der er tale om specifik viden, skal oplysningerne angive en række forhold eller hændelser, der foreligger, eller som med rimelighed kan forventes at komme til at foreligge eller indtræde. Forholdene eller hændelserne skal desuden være tilstrækkeligt præcise til, at markedet kan konkludere, hvordan de vil påvirke kursen på det finansielle instrument. Enkelte led i en langvarig proces kan også udgøre præcise oplysninger. Dette følger af artikel 7, stk. 2, i markedsmisbrugsforordningen.
Forpligtelsen til at offentliggøre intern viden indtræder umiddelbart efter, at de pågældende forhold foreligger, eller den pågældende begivenhed er indtrådt. Det gælder også, selvom forholdet eller begivenheden endnu ikke er formaliseret. Det følger af artikel 7, stk. 2, i markedsmisbrugsforordningen.
Ved anvendelse af artikel 7, stk. 1, litra a, defineres viden som intern, hvis den ved offentliggørelse mærkbart ville kunne påvirke kursen på finansielle instrumenter, og hvis en fornuftig investor vil kunne benytte den som en del af grundlaget for en investeringsbeslutning. Dette følger af artikel 7, stk. 4, i markedsmisbrugsforordningen.