Pengeinstitutterne har tidligere modtaget provisioner fra investeringsfondene i forbindelse med porteføljeplejeordninger. Med MiFID II-direktivet er disse betalinger blevet forbudsbelagte. Derved er pengeinstitutternes incitament til at vælge de fonde, som har den højeste provisionssats, blevet fjernet.
De samlede omkostninger til provisioner i de underliggende clean fonde er faldet med knap 1,6 mia. kr. som følge af de fjernede provisioner og erstattet af gebyrer, som kunderne betaler direkte til pengeinstituttet i forbindelse med porteføljeplejeordningerne. Disse gebyrer er hævet med mindre end den fjernede provisionssats. Men når der tages højde for moms og skat tyder undersøgelsen på, at den enkelte kundes samlede omkostninger ikke er faldet.
Stigende omkostninger til investeringsforvaltning
Omkostningerne til investeringsforvaltning i fondene er steget med knap 300 mio. kr., selvom investeringsforvalterne typisk er de samme som før forbuddets ikrafttrædelse. Finanstilsynet vil derfor undersøge en række udvalgte clean fonde, hvor disse specifikke omkostninger er steget. Det vil ske med fokus på, om investeringsforvalterne overholder de investorbeskyttende regler, herunder reglerne om, at fondene skal varetage investorernes interesser.
Porteføljepleje mindre udbredt
Provisionsforbuddet har også betydet, at porteføljeplejeordninger nu er mindre udbredte blandt pengeinstitutternes kunder end før. 15 pct. af detailkundernes samlede formue er omlagt fra at være investeret via ordninger omfattet af provisionsforbuddet til at være investeret via anden investeringsservice, hvor pengeinstituttet fortsat kan modtage provisioner. Det gælder særligt for kunder med en mindre investeret formue.
"Forbuddet mod provisioner gælder ikke, når kunden investerer på baggrund af investeringsrådgivning eller via netbanken. Her er der til gengæld krav om, at provisionsbetalingen skal svare til kvaliteten af den service, som kunden får fra pengeinstituttet. Det tema vil vi se nærmere på i en kommende undersøgelse til efteråret," siger Ove Feddersen.
Forbuddet mod at modtage og beholde provisioner i forbindelse med porteføljepleje trådte i kraft 1. juli 2017 og er en del af EU’s MiFID II-direktiv, som har til hensigt at øge transparensen for investorerne. Den øvrige del af MiFID II-direktivet trådte i kraft 1. januar 2018.
Læs den fulde temaundersøgelse: Temaundersøgelse om provisionsforbuddets konsekvenser.