LCR-kravet blev indført i EU pr. 1. oktober 2015 og fokuserer på den kortsigtede likviditetsstyring. LCR er forholdet mellem instituttets beholdning af likvide aktiver og den likviditetsudstrømning, der kan forekomme i et scenarie, hvor forholdene på de finansielle markeder spidser til.
Finanstilsynet har givet en række realkreditinstitutter tilladelse til at modregne en række pengestrømme, f.eks. låneudbetalinger med provenuet fra obligationssalg og låntagers afdrag og rentebetalinger med tilsvarende betalinger til investorerne, når realkreditinstituttet opgør sit LCR-krav. Med en sådan modregning fjernes disse pengestrømme i praksis fra LCR-kravet, og kravet bliver mindre.
Finanstilsynet vurderede i 2015, at LCR-kravet ikke dækker alle likviditetsrisici i et realkreditinstitut og fastsatte derfor et ensartet søjle II-likviditetskrav på 2,5 pct. af realkreditinstituttets udlån (LCR-gulvkravet).
Realkreditinstitutterne skal udover likvide aktiver til opfyldelse af LCR-kravet og LCR-gulvkravet også have aktiver til at stille supplerende sikkerhed med. Realkreditinstitutterne skal fremover, som følge af det nye EU-direktiv om realkreditobligationer (covered bonds), også have aktiver til at dække et krav om ekstra sikkerhedsstillelse (Overcollateral requirement – OC-krav).
Da reguleringen ændrer sig for realkreditinstitutterne med det kommende OC-krav, har Finanstilsynet udarbejdet en ny model, der på sigt forventes at erstatte realkreditinstitutternes LCR-gulvkrav med et mere individuelt og risikobaseret søjle II-likviditetstillæg.
Realkreditinstitutterne skal anvende en forsigtig tilgang i opgørelsen af likviditetsbehovet. Såfremt Finanstilsynet finder, at et realkreditinstitut ikke har opgjort sine likviditetsbehov på passende forsigtig vis, og at der derved ikke er afsat tilstrækkelig likviditet af tilstrækkelig kvalitet til de underliggende likviditetsrisici, vil Finanstilsynet pålægge realkreditinstituttet et søjle II-likviditetstillæg.
Mere information omkring den specifikke model kan findes her.
Observationsperiode
LCR-gulvkravet fastholdes i første omgang. Der påbegyndes nu en observationsperiode, der kan løbe frem til ikrafttrædelsen af OC-kravet. Senest når OC-kravet træder i kraft, er det planen, at søjle II-likviditetstillæggene – med de justeringer som observationsperioden har vist behov for – træder i kraft, og at det eksisterende LCR-gulvkrav ophæves.
Søjle II-likviditetstillæggene skal indberettes i en observationsperiode fra 31. december 2019 og frem til ikrafttrædelsen.