Orientering om nye ESMA retningslinjer

20-10-2021

ESMA har udarbejdet retningslinjer vedrørende markedsføringsmateriale i henhold til forordningen om grænseoverskridende distribution af fonde. Retningslinjerne finder anvendelse fra den 2. februar 2022.

Retningslinjerne er udstedt i medfør af artikel 16, stk. 1, i ESMA-forordningen. Formålet med retningslinjerne er at præcisere anvendelsen af kravene til markedsføringsmateriale, som er omhandlet i forordningen om lettere grænseoverskridende distribution af kollektive investeringsinstitutter. Retningslinjerne har ikke til hensigt at erstatte gældende nationale krav vedrørende information, der bør inkluderes i markedsføringsmateriale, for så vidt disse er forenelige med gældende harmoniserede EU-regler.

Retningslinjerne gælder for investeringsforvaltningsselskaber, herunder selvadministrerende UCITS, forvaltere af alternative investeringsfonde, forvaltere af EuVECA’er og forvaltere af EuSEF’er, der markedsfører sig over for investorer og potentielle investorer i UCITS’er, AIF’er, herunder når de oprettes som EuVECA-er, EuSEF’er, ELTIF’er og pengemarkedsforeninger.

Retningslinjerne indeholder fælles principper vedrørende identificeringen af markedsføringsmateriale, principper for beskrivelsen af risici og afkast ved køb af andele eller aktier i en AIF eller andele i et UCITS på en måde, der er lige fremtrædende, og principper for at sikre, at markedsføringsmaterialet er fair, tydeligt og ikkevildledende.

Læs retningslinjerne her på dansk.

Læs retningslinjerne her på engelsk.

Senest opdateret 20-10-2021