Ved årsskiftet træder de nye regler, der regulerer markederne for kryptoaktiver i kraft. Reglerne fremgår af MiCA-forordningen (Markets in Crypto-Assets, MiCA), der både regulerer dem, der udsteder kryptoaktiver, og dem som udbyder en række tjenesteydelser med kryptoaktiver. En væsentlig undtagelse hertil er dog de tilfælde, hvor udbuddet sker fuldstændig decentralt. Er der tale om decentralitet er ydelsen ikke reguleret. Derfor bliver det vigtigt for aktørerne at forstå, hvornår et udbud anses for at være fuldstændig decentralt.
Finanstilsynet sætter flere ord herpå i det netop offentliggjorte papir om decentral finans. Formålet med papiret er at give den nødvendige vejledning om, hvilke elementer der danner grundlag for vurdering af, hvornår et udbud kan anses for at være fuldstændig decentralt.
”Med principperne for vurdering af decentralitet får relevante aktører hjælp til at forstå, hvilke forhold der skal indgå i vurderingen af, om et udbud kan siges at være fuldstændig decentralt.”, siger Tobias Thygesen, kontorchef for Finanstilsynet kontor for fintech, governance og betalingstjenester og kryptoaktiver.
Forordningen kommer nemlig ikke dette spørgsmål nærmere, og en forkert klassificering kan lede til, at der i praksis udføres ulovlig virksomhed.
”Det er vigtigt, at relevante aktører overvejer grundigt, om et udbud kan klassificeres som decentralt, da det er ulovligt for en virksomhed at udbyde de regulerede tjenester uden en tilladelse. I den forbindelse skal det også siges, at Finanstilsynet gerne indgår i dialog med formålet at vejlede omkring princippernes anvendelse i praksis”, fortsætter Tobias Thygesen.
Orienteringen indeholder introduktion til begrebet decentral finans, Finanstilsynets vurdering af begrebet, de konkrete principper for vurdering af decentralitet, og en beskrivelse af den videre anvendelse for principperne.
Læs hele orienteringen.