Informationsbekendtgørelsen § 3, stk. 2 og bekendtgørelse om god skik § 3 - Omvalg af pension – MP Pension

24-07-2003

MP Pension
Lyngbyvej 20
2100 København Ø

26. februar 2009

Informationsmateriale, omvalg til Ny Pensionsordning
Informationsbekendtgørelsen og god skik bekendtgørelsen


1. Afgørelse

Finanstilsynet påtaler, efter forelæggelse for Det Finansielle Virksomhedsråd, at det informationsmateriale, som MP Pension oprindelig udsendte til deres medlemmer i forbindelse med muligheden for omvalg, ikke opfylder kravene i § 3, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1132 af 17. november 2006 om information i livsforsikringsaftaler (informationsbekendtgørelsen).

Finanstilsynet påtaler endvidere, at MP Pension i strid med § 3 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder, ikke i informationsmaterialet oplyser om, at forudsætningen for at give en tillægspension på 4,25 % beror på, at egenkapitalen kan give disse udlodninger, og at fremtidige bestyrelser beslutter at gøre det. Finanstilsynet påbyder jf. § 32 i bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder at berigtige dette forhold. Dette skal ske ved individuelt at orientere pensionskassens medlemmer om, at tillægspensionen beror på, at egenkapitalen kan give disse udlodninger, og at fremtidige bestyrelser beslutter at gøre det.

2. Sagsfremstilling

Finanstilsynet modtog den 2. september 2008 en klage fra et medlem af MP Pension vedrørende pensionskassens informationsmateriale i forbindelse med muligheden for at vælge at overgå til en ny pensionsordning (bilag 1). Ordningen er kaldt "Ny Pensionsordning".

Medlemmet klager over pensionskassens brev af 25. august 2008 (bilag 3) samt medfølgende materiale (bilag 4 og 5), som er blevet udsendt til medlemmerne i forbindelse med muligheden for at vælge sig over til den nye pensionsordning.

Klager oplyser, at medlemmerne i MP Pension har en pensionsordning med et garanteret grundlag baseret på forskellige renter (1,5 - 4,25 %) afhængig af, hvornår medlemmerne er indtrådt i ordningen.

Medlemmerne i MP Pension præsenteres i brevet for en ny ordning, hvor de forskellige grundlagsrenter erstattes af en ny ugaranteret grundlagsrente på 1,5 % (som regnskaber mv. baseres på) og en årlig fastsat pensionsberegningsrente på 4,25 %.

Det fremgår af klagen, at bortset fra et ubetydeligt mindretal, skulle alle medlemmer angiveligt få højere pension ved omvalg.

Klager mener ikke, at materialet lever op til den information, der kræves i forbindelse med et omvalg. Det fremhæves i klagen, at medlemmerne i det fremsendte materiale får oplyst to beløb for alderspension ved 67 år under henholdsvis den gamle og den nye ordning, men at der i forbindelse med oplysningen om de to beløb:

  • ikke oplyses om, hvorledes beløbene fremkommer og forudsætningerne i beregningerne,
  • ikke sondres mellem garanterede ydelser og prognoser,
  • ikke oplyses om forskelle i risici og
  • ikke oplyses om andre ydelser end alderspension ved 67 år.

Klager mener, at det udsendte brev og medsendte materiale strider mod bestemmelserne om redelig forretningsskik og god praksis for finansielle virksomheder samt bestemmelserne om de oplysninger, der skal afgives skriftligt til kunder, inden forsikringsaftale indgås, jf. §§ 43 og 56 i lov om finansiel virksomhed, fordi han mener, at de medfølgende brochurer indeholder en del fejlagtig og vildledende information, som i det hele er egnet til at få medlemmerne til at foretage omvalg til fordel for den nye ordning.

Tilsynet har, efterfølgende, modtaget 12 klager fra medlemmer af MP Pension, som alle vedrører omvalget, herunder en klage, hvori man anmoder Finanstilsynet om tilladelse til et tilbagevalg fra ny til gammel pensionsordning. Denne klage er vedlagt som bilag 2.

Alle medlemmer, som har fået tilbudt Ny Pensionsordning, har i første omgang modtaget brev med overskriften "Du skal træffe et vigtigt valg inden 1. oktober" (bilag 3). I brevet gives medlemmet mulighed for at vælge at overgå til den nye ordning i pensionskassen. Med brevet følger materiale i form af folder "Det er dit valg - for det gælder din pension" (bilag 4) og "Redegørelse for Ny Pensionsordning" (bilag 5). Dette er samme materiale, som medlemmet omtaler i sin klage.

Alle medlemmer omfattet af den gamle ordning (ca. 65.000), på nær dem, hvor det ikke kan svare sig, har fået brev fra pensionskassen, hvor der gives mulighed for at vælge sig over på den nye ordning. De medlemmer - ca. 50 - hvor pensionskassen har vurderet, at det ikke kan svare sig for dem at overgå til den nye ordning (primært pensionister) har fået et særligt brev. Fristen for omvalget var den 1. oktober 2008. Ny Pensionsordning træder i kraft den 1. januar 2009.

Medlemmet får i brevet oplyst sine personlige tal i form af medlemmets årlige alderspension ved 67 år i både gammel og ny pensionsordning.

De to beløb angivet i kroner er stillet op overfor hinanden i et skema i brevet. Der forklares, at tallene i den gamle og nye pensionsordning er baseret på medlemsstatus, dækninger og de forventede indbetalinger, som i det konkrete tilfælde er 986 kr. Der oplyses, at Ny Pensionsordning giver udsigt til større pensioner, fordi den er baseret på en lavere betinget grundlagsrente og dermed frigør bundne reserver. Medlemmet henvises til i det vedlagte materiale at læse mere om, hvorfor din pension stiger, hvis man siger ja til Ny Pensionsordning.

Medlemmerne opfordres til at deltage i medlemsmøder rundt i landet og til at ringe til pensionskassen, hvis man har spørgsmål.

I brochuren "Det er dit valg - for det gælder din pension" gives der tre gode grunde til at sige ja til Ny Pensionsordning, nemlig højere pensioner, valgfrie og fleksible pensionsdækninger og forenklet administration.

Det anføres, at rentegarantier alene har sin berettigelse i kommercielle og aktionærejede selskaber, hvor garantierne beskytter kunderne mod ejerne. I medlemsejede pensionskasser som MP Pension er kunderne og ejerne de samme. Derfor giver rentegarantier ikke mening i medlemsejede pensionskasser.

Det anføres videre, at rentegarantierne koster dyrt at opretholde og indskrænker kassens investeringsmulighed til bl.a. kortsigtede obligationer og renteforsikringer. De høje omkostninger for rentegarantier skal fremover alene bæres af de medlemmer, der vælger at holde fast i rentegarantierne i den gamle pensionsordning.

Ny Pensionsordning indeholder ingen rentegarantier. Det frigør penge i form af reserver, der kan investeres langsigtet og mere robust, f.eks. kan aktieinvesteringerne øges på velegnede tidspunkter. Derfor kan der påregnes højere pensioner i Ny Pensionsordning sammenlignet med den gamle ordning.

For det tredje anføres, at det bærende princip vil være, at der kun betales for de dækninger, medlemmerne ønsker. I den gamle ordning har alle f.eks. en ægtefællepension. I Ny Pensionsordning bliver der større valgfrihed i forbindelse med tab af erhvervsevne, børnedækning og ægtefælledækning. Der bliver nemmere at administrere ordningen til fordel for alles pension, ligesom pensionen bliver bedre fordelt over livet med større dækninger her og nu og mindre ved meget høj alder.
I brochuren anbefaler MP's bestyrelse et ja til den nye ordning. Bestyrelsen tegner et entydigt positivt billede af at foretage et omvalg, hvilket også understreges af henvisninger til andre pensionskassers omvalg.

I "Redegørelse for Ny Pensionsordning" forklares der mere teknisk om ordningen. I ordforklaringen s. 2 forklares om rentegaranti, ydelsesgaranti og garantibetaling, at den ordning, som medlemmerne har i dag er omfattet af en ydelsesgaranti.

I faktaboksen s. 3 fortælles om grundlagsrente og pensionsberegninger, at pensionskassen i den gamle ordning har 4 grundlagsrenter på henholdsvis 4,25 %, 3,5 %, 3 % og 1,5 %. Alle har imidlertid p.g.a. udligning i form af bonus fået det samme.

På s. 4 forklares, at grundlagsrenten anvendes som en kalkulationsrente til at føre beløb frem i tiden.

Det forklares i øvrigt s. 4, at i Ny Pensionsordning vil pensionen bestå af en grundpension baseret på grundlagsrenten på 1,5 % og en tillægspension baseret på pensionsberegningsrenten på 4,25 %. Pensionsberegningsrenten fastsættes efter reglerne for et år ad gangen og er således ikke varig. Grundlagsrenten fastsættes som udgangspunkt ikke for et år ad gangen. Der er ikke nogen information om, hvordan man er kommet frem til 1,5 % og 4,25 %.

På s. 6-7 forklares der, at der ikke er nogen risiko for at tabe på et omvalg til Ny Pensionsordning.

Som følge af, at mange medlemmer efter modtagelsen af materialet, har stillet spørgsmål til indholdet af den nye ordning, udsendte MP Pension den 12. september 2008 supplerende information om Ny Pensionsordning til samtlige medlemmer i form af "Nyhedsbrev om Ny Pensionsordning" (bilag 6).

Her forklarer pensionskassen, at de oplyste tal for medlemmets årlige alderspension i gammel og Ny Pensionsordning er udtryk for en "her og nu-pension", dvs. den såkaldte beregningsmæssige alderspension ved 67 år. Tallene fortæller, hvor meget pensionskassen udbetaler et medlem i morgen, hvis man skulle dø, miste erhvervsevnen eller fylde 67 år. Det oplyste tal for alderspension ved 67 år er også det tal, der sendes i dag til medlemmerne på dækningsoversigter og årlige pensionsoversigter ved at forblive på den gamle ordning. Tanken har været at give medlemmerne et enkelt sammenligningsgrundlag mellem gammel og Ny Pensionsordning.
Det fremgår af nyhedsbrevet s. 2, at de to tal ikke er udtryk for en forventet alderspension ved 67 år. I begge tal er indgået forsikringstekniske grundlagsforudsætninger om nogle afledte dækninger. Tab af erhvervsevne: 100 % af alderspensionen ved det 67. år; Livsvarig ægtefællepension: 60 % af alderspensionen ved det 67 år: 10-årig ægtefællepension: 40 % af alderspensionen ved 67 år. Børnepension: 20 % af alderspensionen ved 67 år.

Finanstilsynet har ved brev af 11. september 2008 anmodet MP Pension om en redegørelse i forbindelse med klagen til brug for en vurdering af, om god skik forpligtelsen og informationsforpligtelsen er overholdt.

MP Pension oplyser i redegørelsen af 24. september 2008 (bilag 7), at det er pensionskassens opfattelse, at materialet opfylder lovgivningens krav om redelighed og loyalitet samt kravene i informationsbekendtgørelsen.

MP Pension har opfyldt et medlemsønske om at få en ny og mere tidssvarende pensionsordning, og både Ny Pensionsordning og omvalgsvilkårene er vedtaget af medlemmerne på generalforsamlingen, og det er en enig bestyrelse, der står bag ordningen. Pensionskassen har ikke nogen interesse i, om det enkelte medlem vælger at forblive på gammel ordning eller vælger sig over på den nye ordning.

MP Pension oplyser, at man har ladet sig inspirere af det materiale en lang række andre pensionskasser har udarbejdet i forbindelse med et omvalg, og informationsniveauet, formen og indholdet ligger på linje med det, de øvrige pensionskasser har anvendt i forbindelse med indførelsen af deres nye pensionsordninger.

MP har præsenteret omvalget til Ny Pensionsordning i form af lagdelt information, hvor medlemmerne har modtaget det i bilag 3-5 omtalte materiale på bopælen. MP Pension har tilstræbt, at de mest væsentlige og individuelle oplysninger blev præsenteret for medlemmerne først i brevet, men at der samtidigt skulle være mulighed for at søge information dybere i folderen eller endnu dybere i redegørelsen. Medlemmerne har kunnet søge yderligere information på pensionskassens hjemmeside, ligesom der har været afholdt medlemsmøder i hele landet og medlemmerne har haft adgang til telefonisk individuel rådgivning til kl. 18 alle hverdage.

For at gøre materialet så forståeligt og relevant som muligt, har pensionskassen inden udsendelsen afprøvet materialet i to læsetests på alle relevante læsegrupper af en af pensionskassen uvildig part samt testet i fokusgrupper.

MP Pension har kommenteret på de konkrete klagepunkter om, at der

1. ikke oplyses om, hvorledes beløbene fremkommer og forudsætningerne i beregningerne,
2. ikke sondres mellem garanterede ydelser og prognoser,
3. ikke oplyses om forskelle i risici og
4. ikke oplyses om andre ydelser end alderspension ved 67 år.

Ad 1.
MP oplyser, at der i Redegørelse for Ny Pensionsordning (bilag 5) er oplyst, hvordan beløbene fremkommer og hvilke forudsætninger der er anvendt for beregningerne. Tallene for Ny Pensionsordning er i øvrigt beregnet efter det til Finanstilsynet anmeldte tekniske grundlag.

Ad 2.
Pensionskassen mener ikke, at prognoser indgår hverken i gammel eller ny ordning. Pensionsbeløbene er ikke en prognose for alderspensionen, men viser i stedet den pensionsdækning, som medlemmet vil have ved en pensionsbegivenheds indtræden i dag. Valget har været i Redegørelsen for Ny Pensionsordning at forklare forskellen i de forskellige "garantier".

Ad 3.
Pensionskassen mener, at man dels i bilag 4, s. 5 og i bilag 5, s. 6-7 har berørt konsekvenserne af et omvalg fra et garanteret miljø til en beregningsteknisk rente.

Ad 4.
Pensionskassen har oplyst, at pensionskassen alene har tilbudt medlemmerne en pakke af ydelser, hvor alle risikodækninger fastsættes procentuelt ud fra den beregningsmæssige alderspension ved 67 år. Den beregningsmæssige alderspension er et nøgletal, der indeholder en dækkende beskrivelse af omvalgets konsekvenser for samtlige ydelser. Denne sammenhæng fremgår af statutterne på hjemmesiden og det fremgår af de årlige pensionsoversigter og er forklaret i den supplerende information, som medlemmerne modtog den 12. september (bilag 6). Alle medlemmer har modtaget de simple beregningsregler i forbindelse med generalforsamlingsvedtagelsen af Ny Pensionsordning i foråret 2007.

MP Pension har fået forelagt Finanstilsynets udkast til afgørelse af 25. november 2008. MP Pension er fremkommet med deres bemærkninger i høringssvar af 1. december 2008 (bilag 8).

Finanstilsynet har i forbindelse med gennemgangen af anmeldelsen af det tekniske grundlag, dateret 25. august 2008, anmodet MP Pension om en uddybning af det tekniske grundlag, herunder beregningen af tillægspensionen.

Finanstilsynet har efterfølgende foretaget rettelser i udkast til afgørelse og sendt dette i fornyet høring hos MP Pension den 15. januar 2009. MP Pension er fremkommet med deres bemærkninger i høringssvar af 29. januar 2009 (bilag 8).

3. Retligt grundlag

a. Informationsbekendtgørelsen
Det følger af § 56 i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet fastsætter nærmere regler om de oplysninger, der af et livs- eller skadeforsikringsselskab skal afgives skriftligt til kunder, inden forsikringsaftale indgås og under det løbende forsikringsforhold. De regler, som er fastsat på baggrund af denne bestemmelse findes i bekendtgørelse nr. 1132 af 17. november 2006 om information om livsforsikringsselskaber.

Det fremgår af informationsbekendtgørelsen § 3, stk. 1, at forsikringstageren i forbindelse med indgåelse af en livsforsikringsaftale, på papir eller andet varigt medium skal oplyses om en række nærmere forhold, som følger af stk. 1, nr. 1-12.

Af forhold der skal oplyses om, jf. § 3, stk. 1 er bl.a.: en beskrivelse af de enkelte forsikringsydelser og oplysninger om eventuelle valgmuligheder, forsikringsydelsernes størrelse og angivelse af i hvilket omfang ydelser, præmier, omkostninger mv. er garanteret. I tilfælde af at ydelsen ikke er garanteret, skal de nærmere vilkår for ændringer angives. Er ydelsen afhængig af udsving på kapitalmarkedet, skal der oplyses om de investeringsmæssige forudsætninger for de oplyste ydelser. Desuden skal de personspecifikke oplysninger om betydningen af bonus for aftalen angives.

Det følger af § 3, stk. 2, at størstedelen af de i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i et omfang, der er tilstrækkeligt til at give kunden et overblik over forhold af væsentlig betydning for aftalen. Bestemmelsen åbner mulighed for, at selskaberne kan anvende lagdelt information.

b. God skik bekendtgørelsen
Det følger af § 43, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at finansielle virksomheder skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet.

I medfør af § 3 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder, skal en finansiel virksomhed handle redeligt og loyalt overfor sine kunder. Dette indebærer bl.a. at en pensionskasse skal oplyse deres medlemmer loyalt om den nye ordning og på en sådan måde, at medlemmet kan træffe sit valg på et velinformeret grundlag.

c. Finanstilsynets arbejdsområde
Finanstilsynet påser overholdelsen af de finansielle love, herunder bl.a. reglerne om god skik for finansielle virksomheder. Finanstilsynet fører et offentligretligt tilsyn og har mulighed for at påtale overtrædelser samt give påbud om berigtigelse af forhold. Det følger af bemærkningerne til lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet ikke er forpligtet til at behandle alle klager, som tilsynet får forelagt, men på basis af en klage eller af egen drift kan behandle spørgsmål om god skik.

d. Anmeldelse af det tekniske grundlag
I henhold til lov om finansiel virksomhed § 20, stk. 1, skal det tekniske grundlag mv. for livsforsikringsvirksomhed anmeldes til Finanstilsynet senest samtidig med, at det tages i anvendelse. Det samme gælder enhver efterfølgende ændring.

Anmeldelsen skal blandt andet indeholde angivelse af de forsikringsformer, selskabet agter at anvende, grundlaget for beregning af præmier, tilbagekøbsværdier og fripolicer samt regler for beregning og fordeling af realiseret resultat til forsikringstagerne og andre berettigede efter forsikringsaftalerne.

Ved anmeldelse af ændringer til det tekniske grundlag er det dog kun nødvendigt at anmelde reelle ændringer og således vil ikke alle punkter i § 20 skulle anmeldes igen.

Af lov om finansiel virksomhed § 21, stk. 1 følger, at de anmeldte forhold skal være rimelige og betryggende overfor den enkelte forsikringstager og andre berettigede efter forsikringsaftalerne.

Finanstilsynet gennemgår anmeldelsen med henblik på at vurdere, om de anmeldte forhold er rimelige og betryggende overfor forsikringstagerne, og om selskabet i øvrigt lever op til bestemmelserne i den finansielle lovgivning. Anmeldelserne bliver ikke godkendt af Finanstilsynet.

4. Vurdering

Informationsbekendtgørelse
Det fremgår af § 3 i bekendtgørelse om information om livsforsikringsaftaler, at pensionskassen skal give medlemmerne informationer bl.a. om de enkelte forsikringsydelser og oplysninger om eventuelle valgmuligheder, forsikringsydelsernes størrelse og angivelse af i hvilket omfang ydelser, præmier, omkostninger mv. er garanteret. I tilfælde af at ydelsen ikke er garanteret, skal de nærmere vilkår for ændringer angives. Desuden skal de personspecifikke oplysninger om betydningen af bonus for aftalen angives. Ligeledes skal der ske en beskrivelse af de enkelte ydelser og oplysninger om eventuelle valgmuligheder. Oplysningerne skal efter § 3, stk. 2, gives i et omfang, der er tilstrækkeligt til at give kunden et overblik over forhold af væsentlig betydning for aftalen.

Der er tale om, at medlemmet skal træffe et valg om at blive på den hidtidige pensionsordning eller overgå til Ny Pensionsordning.

MP Pensions første brev indeholder oplysninger om, at man som medlem vil få mere i pension, hvis man vælger at overgå til den nye ordning, ligesom der i brevet er stillet to tal op overfor hinanden under overskriften Årlig alderspension ved 67 år. Det er klart, at for kunderne er de to tal for alderspension som 67 årig i henholdsvis gammel og ny ordning en meget vigtig information.

Finanstilsynet vurderer, at det burde have været tydeligere forklaret i selve brevet eller ved en tydeligere henvisning til det øvrige materiale, hvordan forskellen mellem de to tal fremkommer. Det er Finanstilsynets vurdering, at det ikke er muligt at sammenligne de to tal uden at været oplyst nærmere om forskellene i forudsætningerne - enten i brevet eller ved en henvisning til brochuren.

Finanstilsynet hæfter sig endvidere ved, at materialet ikke indeholder en beskrivelse af den gamle ordning. Der står alene at det vil blive dyrere at være i gammel ordning, fordi medlemmerne på gammel ordning skal belastes omkostningsmæssigt af administration af rentegarantiordningen og de ufleksible ydelser.

MP Pension har forklaret, at medlemmerne på gammel ordning opretholder den samme ordning som i dag, og at der derfor ikke er grund til at forklare yderligere.

Finanstilsynet skal hertil bemærke, at der som ovenfor nævnt i materialet oplyses, at der er en række omkostninger, som de, der bliver tilbage i den gamle ordning, skal bære. Der savnes imidlertid en forklaring på, om det forringer de forudsætninger, som ligger til grund for størrelsen af den pension på gammel ordning, der omtales i brevet.

Finanstilsynet finder, at det på grund af den mangelfulde information vil det være svært for medlemmerne at overskue konsekvenserne af at sige nej. Ved ikke at give bedre information har MP Pension efter Finanstilsynets opfattelse ikke givet medlemmerne de tilstrækkelige informationer i medfør af § 3, stk. 2 i informationsbekendtgørelsen til at træffe et valg på et oplyst grundlag.

Endelig savnes der i materialet en information om, hvad der sker, hvis man undlader at træffe et valg. MP Pension har i redegørelsen til Finanstilsynet oplyst, at et manglende valg har som konsekvens, at man forbliver i gammel ordning. Finanstilsynet finder, at dette er en så væsentlig information, at den efter Finanstilsynets opfattelse burde være fremgået af brevet.

Samlet er det Finanstilsynets vurdering, at medlemmerne ikke ved blot at læse det udsendte brev, har kunnet danne sig det fornødne overblik over konsekvenserne af et omvalg. Medlemmerne har været henvist til at finde en del af de relevante oplysninger i det tilhørende materiale og det er først med det supplerende materiale, der udsendes den 12. september 2008, at medlemmerne får et samlet overblik.

Princippet om lagdelt information indebærer, at man i første lag skal have de væsentlige informationer for at kunne træffe sit valg, eller at der i første lag skal være en tydelig henvisning til, hvor man kan finde yderligere informationer. Materialet skal med andre ord være selvbærende. Pensionsordningernes kompleksitet taget i betragtning, finder Finanstilsynet ikke, at materialet fra MP Pension lever op til disse krav.

På baggrund af ovenstående påtaler Finanstilsynet, at det informationsmateriale, som MP Pension udsendte til deres medlemmer i forbindelse med muligheden for omvalg, ikke opfyldte kravene i § 3, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1132 af 17. november 2006 om information i livsforsikringsaftaler (informationsbekendtgørelsen). Finanstilsynet finder dog, at der med det supplerende materiale, som er udsendt fra MP Pension nu er givet medlemmerne de væsentlige oplysninger, som kræves efter informationsbekendtgørelsens § 3.

Det forhold, at andre pensionskasser eventuelt har gennemført et omvalg på baggrund af lignende informationsmateriale er uden betydning for vurderingen af denne sag. Finanstilsynet er således ikke forpligtet til at vurdere alt informationsmateriale, som pensionsselskaber udsender, og dermed heller ikke bundet af, at man ikke tidligere har taget stilling til andre pensionskassers informationsmateriale.
Bekendtgørelsen om god skik
Det fremgår af § 3 i bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder, at pensionskassen skal handle redeligt og loyalt overfor sine medlemmer. Dette indebærer, at pensionskassen skal oplyse medlemmerne om den nye ordning på en sådan måde, at medlemmerne kan træffe deres valg på et velinformeret og neutralt grundlag.

Nyhedsbrevet uddyber begrebet "her og nu-pension", som tallene i det det personlige brev er udtryk for. Tallene fortæller, hvor meget pensionskassen udbetaler et medlem i morgen, hvis man skulle dø, miste erhvervsevnen eller fylde 67 år. Det oplyses ikke, at "her og nu-pensionen" i Ny Pensionsordning delvist er betalt af ugaranterede udlodninger fra egenkapitalen, som forudsætter at egenkapitalen kan give disse udlodninger samt at fremtidige bestyrelser beslutter sådanne udlodninger. Efter Finanstilsynets opfattelse burde dette være oplyst i materialet.

Oplysningen om, at tillægspensionen forventes finansieret via udlodninger fra egenkapitalen og dermed på den ene side er afhængig af, at egenkapitalen kan give disse udlodninger, og at fremtidige bestyrelser beslutter at gøre det og på den anden side, at pensionskassen dermed forventer, at fremtidige udlodninger fra egenkapitalen vil gå til medlemmer på ny ordning, er af stor betydning både for medlemmer, som overvejer at skifte til ny ordning, og for medlemmer, som vælger at blive på den gamle ordning. Derfor bør denne oplysning fremgå, hvis omvalgsmaterialet skal være loyalt og redeligt.

MP Pension har i deres høringssvar af 29. januar 2009 anført, at de i redegørelsen s. 4, 2. spalte, side 5, 2. spalte og s. 6, 2. spalte har oplyst Finanstilsynet om, at der sker udlodninger fra egenkapitalen. Endvidere anfører MP Pension, at vendingen 'en etårig fastsættelse af en pensionsberegningsrente' burde være nok til, at medlemmerne er oplyst om, at egenkapitaludlodningerne vil afhænge vil af fremtidige bestyrelsers beslutning herom.

Det er Finanstilsynets vurdering, at det ikke har stået et menigt pensionskassemedlem klart at der er tale om udlodninger fra egenkapitalen ved at læse de afsnit, som MP pension henviser til, og Finanstilsynet fastholder derfor, at pensionskassen ikke har oplyst tilstrækkeligt om ovenstående forhold.

MP Pension bestrider endvidere at de beregnede tillægspensioner (som indgår i 'ja-pensionen') forudsætter, at fremtidige udlodninger fra egenkapitalen allokeres til medlemmer på ny ordning. Tværtimod er det flere steder i redegørelsen er redegjort for, at det er pensionskassens målsætning, at alle medlemmer, uanset om det er optaget på ny eller gammel ordning, får samme kontorente.

Hertil skal Finanstilsynet bemærke, at Finanstilsynet ikke har lagt til grund, at der i fremtiden kun vil udloddes midler fra egenkapitalen til medlemmer i ny ordning. Men det er et faktum, at det ifølge MP Pensions oplysninger til Finanstilsynet, kun er den beregnede 'ja-pension' i omvalgsmaterialet, som indeholder et beregnet tillægspensionsbeløb, der forudsættes betalt over egenkapitalen. 'Nej-pension' indeholder ikke beregnet tillægspension forudsat betalt over egenkapitalen. Den beregnede tillægspension fra egenkapitalen bidrager i høj grad til, at 'ja-pensionerne' generelt er højere end 'nej-pensionerne'. Derfor er det vigtigt at dette er klart oplyst overfor medlemmerne i forbindelse med omvalget.

MP Pension anfører endvidere, at det er målsætningen, at alle medlemmer får samme kontorente, uanset om de er optaget på ny eller gammel ordning. Kontorente henhører imidlertid under bonus, som ikke vedrører udbetalinger fra egenkapitalen. MP Pensions oplysning har derfor ikke noget med egenkapitalens fremtidige påtænkte udlodninger at gøre og kan ikke bruges til at vise, at MP Pensions redegørelser forudsætter fremtidige udlodninger fra egenkapitalen også til medlemmer af gammel ordning.

Finanstilsynet påtaler på baggrund af ovenstående, at det er i strid med god skik bekendtgørelsen § 3, når MP Pension ikke i materialet oplyser om, at forudsætningen for at give en tillægspension på 4,25 %, beror på, at egenkapitalen kan give disse udlodninger, og at fremtidige bestyrelser beslutter at gøre det.

Finanstilsynet påbyder jf. § 32 i bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder at berigtige dette forhold ved individuelt at orientere pensionskassens medlemmer, om at tillægspensionen udloddes fra egenkapitalen ved, at bestyrelsen årligt beslutter dette.

Finanstilsynet skal afslutningsvis bemærke, at tilsynet fører et offentligretligt tilsyn og har mulighed for at påtale overtrædelser og påbyde pensionskassen at berigtige forhold. Det falder uden for Finanstilsynets kompetence at træffe beslutning om, hvorvidt de påtalte mangler ved informationsmaterialet bør føre til, at der foretages et nyt omvalg. Om en sådan beslutning kan og skal træffes, må afgøres efter pensionskassens vedtægter og af pensionskassens besluttende organer.

Ligeledes må eventuelle civilretlige konsekvenser afgøres ved, at et medlem klager til enten Ankenævnet for Forsikring eller anlægger sag ved domstolene.

Klagevejledning

Finanstilsynets afgørelse kan senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget, indbringes for Erhvervsankenævnet, Kampmannsgade 1, Postboks 2000, 1780 København V, tlf. 33 30 76 22, jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Det er forbundet med et gebyr at klage til Erhvervsankenævnet.

Offentliggørelse

Finanstilsynet er efter § 354b i lov om finansiel virksomhed forpligtet til at orientere offentligheden om sager om god skik af almen interesse. Denne afgørelse vil blive offentliggjort med angivelse af, at afgørelsen vedrører MP Pension.



Annette Bjaaland Andersen
kontorchef

Ulla Brøns Petersen
vicekontorchef

Senest opdateret 27-02-2009