Indledning
Finanstilsynet var i marts-maj 2011 på inspektion i BRFkredit Bank a/s.
Inspektionen var en ordinær undersøgelse, hvor alle bankens væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der bliver lagt størst vægt på de områder, der har den største risiko.
Denne redegørelse offentliggøres efter reglerne i bekendtgørelse om finansielle virksomheders pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af virksomheden.
Sammenfatning og risikovurdering
På inspektionen gennemgik Finanstilsynet de 87 største udlånsengagementer samt en stikprøve på 220 af bankens øvrige udlånsengagementer.
Sammenfattende er det Finanstilsynets vurdering, at banken og den valgte forretningsmodel er kendetegnet ved afhængigheden af BRFkredit a/s i form af modervirksomhedens infrastruktur og distributionskanaler, idet bankens grundlæggende formål er at understøtte modervirksomhedens forretning.
Der er høj risiko i udlånsporteføljen. Som konsekvens heraf har banken stoppet for alt erhvervsudlån, bortset fra udlån til den almene sektor og andelsboligforeninger. Blandt privatkunderne udviser særligt boligkreditterne betydelige risici og nedskrivningsbehov. Hovedparten af kunderne er delkunder, og banken har et begrænset kendskab til sine privatkunder. Som konsekvens heraf er banken i færd med at forbedre sine bevillingsprocedurer, som hidtil har været relativt simple.
Finanstilsynet vurderer, at forretningsmodellen indebærer en række strategiske risici i forhold til at skabe en lønsom drift, idet banken har vanskeligt ved at opretholde sine distributionskanaler. En omlægning af forretningsmodellen indebærer en risiko for, at omkostningerne til at realisere ændringerne ikke kan dækkes af basisindtjeningen, blandt andet fordi bankens funding er relativt dyr.
Finanstilsynet har derfor givet BRFkredit Bank a/s påbud om at præcisere beskrivelsen af forretningsmodellen, ligesom banken fik en risikooplysning om, at den relativt lave basisindtjening sammen med betydelige kreditrisici udgør væsentlige udfordringer for indtjeningen.
Banken fik ligeledes påbud om at forbedre sin kreditopfølgning i forhold til privatkunderne samt om at forbedre bankens risikoklassifikationssystem. I en række tilfælde bliver objektiv indikation for værdiforringelse konstateret ganske sent.
På bankens største engagementer vurderede Finanstilsynet et nedskrivningsbehov på ca. 51 mio. kr. ud over, hvad banken selv havde identificeret. 40 mio. kr. heraf blev nedskrevet i regnskabet for 1. kvartal 2011.
På baggrund af stikprøven blandt mindre engagementer estimerede Finanstilsynet desuden et forøget nedskrivningsbehov, hvorfor banken fik påbud om særligt at gennemgå denne del af porteføljen. Banken har efterfølgende meddelt Finanstilsynet, at den efter en særskilt gennemgang af denne begrænsede del af porteføljen har identificeret individuelle nedskrivninger for ca. 61 mio. kr., hvoraf 25 mio. kr. blev nedskrevet i regnskabet for 1. kvartal 2011. Som følge af de øgede individuelle nedskrivninger har banken reduceret de gruppevise nedskrivninger med 10 mio. kr.
Banken har efter dialog med Finanstilsynet opgjort sit individuelle solvensbehov pr. 31. december 2010 til 10,4 procent. Finanstilsynet vurderer, at det opgjorte solvensbehov tager tilstrækkelig højde for bankens risici. Den faktiske solvens pr. 31. december 2010 var 17,9 procent.