Redegørelse om inspektion i Københavns Andelskasse

14-05-2013

 

1. Indledning

Finanstilsynet var i februar 2013 på inspektion i Københavns Andelskasse.

Undersøgelsen var en fuld undersøgelse, hvor alle væsentlige områder i andelskassen blev undersøgt.

2. Sammenfatning og risikovurdering

Københavns Andelskasse er et mindre pengeinstitut med Storkøbenhavn som sit primære virkeområde. Udlån sker hovedsageligt til privatkunder, primært i forbindelse med køb af andelsboliger. Udlån til private udgør således ca. 82 pct. af de samlede udlån og garantier, og ca. 70 % af andelskassens de samlede udlån og garantier vedrører finansiering af andelsboliger. Finanstilsynet vurderer, at andelskassen generelt har en høj sikkerhedsdækning i disse engagementer via pant i låntagernes andele i andelsboligforeningerne.

Finanstilsynet gennemgik på undersøgelsen de 41 største engagementer, andelskassens engagementer med direktionen og bestyrelsen, samt en stikprøve på 49 tilfældigt udvalgte engagementer mellem 250.000 kr. og 1,15 mio. kr. Denne gennemgang svarede til ca. 50 pct. af den samlede udlånsmasse. Finanstilsynet vurderede i flere tilfælde, at kreditkvaliteten af de gennemgåede engagementer var lavere end andelskassens egen vurdering. Finanstilsynet fandt dog ikke behov for yderligere nedskrivninger på de gennemgåede engagementer.

Andelskassens basisindtjening har de seneste år ligget under gennemsnittet for sammenlignelige institutter (pengeinstitutter i gruppe 4). Det samme gør sig dog også gældende for andelskassens akkumulerede nedskrivninger, som også ligger væsentligt under gennemsnittet for institutter i gruppe 4. Som nævnt ovenfor fandt tilsynet nedskrivningerne tilstrækkelige. Andelskassen har således i de seneste år haft en beskeden indtjening på sine udlånsaktiviteter, men tabene herpå har i samme periode ligeledes været beskedne.

Københavns Andelskasse har de seneste år haft en høj udlånsvækst i forhold til sammenlignelige institutter og budgetterer ligeledes med en høj udlånsvækst for 2013. Finanstilsynet gav på den baggrund en risikorisikooplysning om, at en kontinuerlig høj udlånsvækst kan øge risikoen for svigt i de interne kontroller og procedurer. Andelskassen bør derfor være særligt opmærksom på de yderligere organisatoriske krav, den planlagte vækst kræver, samt på at andelskassen ikke påtager sig større risici, end den har kapital og kompetencer til at kunne håndtere forsvarligt.

Finanstilsynet har derudover givet en risikooplysning om de særlige risici, der kan være forbundet med kreditgivning til finansiering af studerendes boligkøb, da andelskassens kreditgivning hertil er vokset betydeligt de seneste år. Andelskassen bør til stadighed udvise forsigtighed i forbindelse med kreditgivningen til dette kundesegment og være særligt opmærksom på, at andelskassen ikke opnår en uhensigtsmæssig høj risikokoncentration på dette kundesegment.

I forbindelse med inspektionen gav Finanstilsynet også en række påbud om at ændre og tilpasse andelskassens skriftlige retningslinjer, særligt på kreditområdet, således at disse i højere grad tager højde for andelskassens konkrete kreditrisici og afspejler forholdene på kreditområdet. Andelskassen fik ligeledes en række påbud i forhold til bestyrelsens arbejde.

En stor andel af andelskassen basiskapitalen udgøres endvidere af supplerende kapital, hvorfor andelskassen har en mere skrøbelig kapitalstruktur og lavere tabskapacitet end andre sammenlignelige institutter i gruppe 4. Andelskassen har derfor fået en risikooplysning om, at den bør være særligt opmærksom på ikke at udsætte sig selv for uforholdsmæssigt høje risici, som vil kunne sætte basiskapitalen under pres.

Andelskassen havde ultimo december 2012 indberettet et individuelt solvensbehov på 9,04 pct., mens den faktiske solvens var opgjort til 12,5 pct. Finanstilsynet har i forbindelse med inspektionen vurderet solvensbehovet efter 8+ modellen, hvor der blandt andet er givet tillæg for andelskassens udlånsvækst. Finanstilsynet fandt på den baggrund, at solvensbehovet på 9,04 pct. var utilstrækkeligt. Andelskassen har efterfølgende opgjort solvensbehovet til 9,8 pct., hvilket Finanstilsynet finder er tilstrækkeligt.

 

Senest opdateret 14-05-2013