Indledning
Finanstilsynet var i marts 2013 på inspektion i Sparekassen Djursland. Inspektionen var en funktionsundersøgelse af risikoen ved sparekassens udlån til privatkunder og kreditstyringen på området. Inspektionen var et led i en tværgående undersøgelse, hvor samme tema blev undersøgt i andre mindre institutter.
Sammenfatning og risikovurdering
Finanstilsynet gennemgik ved inspektionen en stikprøve på 71 udlånsengagementer på mindst 200.000 kr.
Sparekassen manglede i 4 tilfælde at konstatere, at der var indtruffet objektiv indikation for værdiforringelse (OIV). Det svarer til 5,6 pct. af de gennemgåede engagementer.
Der var i alt 7 engagementer med OIV i stikprøven. Finanstilsynet gav sparekassen påbud om at sikre, at den konstaterer OIV efter reglerne, så der i tide bliver vurderet et eventuelt nedskrivningsbehov.
Finanstilsynet vurderede, at sparekassens klassifikation i forhold til rangordningen i en del tilfælde (23 pct.) ikke var retvisende. Som oftest var klassifikationen for positiv. Det skal særligt bemærkes, at 13 pct. af kunderne i stikprøven manglede at blive klassificeret som svage. Forkert klassifikation af kunderne indebærer en risiko for, at kreditstyringen bliver mangelfuld, at ledelsesinformationen ikke bliver retvisende, og at det opgjorte solvensbehov bliver forkert. Finanstilsynet gav derfor sparekassen påbud om at sikre en retvisende klassifikation.
Sparekassen har hidtil kun i mindre omfang klassificeret privatkunder. Finanstilsynet gav derfor sparekassen påbud om at gennemgå alle privatkunder med et udlånsengagement større end 200.000 kr. med henblik på at foretage en korrekt klassifikation af kunderne, herunder at identificere svage kunder og vurdere et eventuelt nedskrivningsbehov.
Endvidere fik sparekassen påbud om at udarbejde en forretningsgang for håndtering af svage kunder og kunder med OIV.
Andelen af kunder med væsentlige svaghedstegn og kunder med OIV udgjorde 20 pct. Boniteten af kunderne er over gennemsnittet i forhold til de øvrige undersøgte institutter.
Finanstilsynet fandt nedskrivninger på gennemgangen, der opregnet udgør ca. 7,5 mio. kr. Henset til den usikkerhed som der er med den begrænsede stikprøve, vurderede Finanstilsynet, at der ikke var grundlag for at forhøje sparekassens samlede nedskrivninger i andet end 4 konkrete tilfælde
Finanstilsynet gav sparekassen påbud om, at bestyrelsen minimum en gang i kvartalet skal modtage separat rapportering om udviklingen i privatkundeporteføljen.
Sparekassen Djursland har opgjort sit solvensbehov pr. 31. december 2012 til 8,4 pct. Den faktiske solvens pr. 31. december 2012 var 16,8 pct.
Inspektionen har ikke omfattet en gennemgang af sparkassens samlede solvensbehov. Inspektionen giver ikke anledning til særskilte bemærkninger i relation til opgørelse af solvensbehov for privatkunder.