Indledning
Alle andelskassens væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der blev lagt størst vægt på de områder, der har den største risiko.
Sammenfatning og risikovurdering
Frørup Andelskasses forretningsmodel er at modtage indlån og yde udlån, hovedsageligt til private husholdninger samt til mindre og mellemstore erhvervsdrivende i lokalområdet. Forretningsmodellen tillader en relativt høj grænse på 25 pct. for kunder uden for det primære markedsområde, hvilket indebærer en forhøjet risiko.
Den største udlånsbranche er landbruget, som udgør 19 pct. af de samlede udlån.
Andelskassens basisindtjening er lav sammenlignet med sammenlignelige pengeinstitutter. Andelskassen bør derfor være opmærksom på indtjeningen i forhold til kreditrisikoen, idet indtjeningen skal kunne absorbere eventuelle fremtidige tab.
Andelskassens udlån udgør en relativt mindre andel af den samlede balance. En stor andel af andelskassens likviditet er placeret i obligationer, hvorfor andelskassen har en høj renterisiko i forhold til sammenlignelige pengeinstitutter. Renterisikoen udgjorde pr. ultimo 1. kvartal 2016 således 2,5 pct. mod et gennemsnit for sammenlignelige institutter på 1,3 pct.
Andelskassen modtog påbud om tilretning af bestyrelsens forretningsorden i forhold til bevillinger på elektroniske bestyrelsesmøder. Endvidere modtog andelskassen påbud om at tilrette instruksen vedrørende beføjelser til at nedskrive og hensætte. Endeligt modtog andelskassen påbud om at tilrette en aftale om outsourcing af et væsentligt aktivitetsområde, således at aftalen indholdsmæssigt opfylder lovgivningens krav.
Finanstilsynet gennemgik de 22 største udlån, svarende til alle udlån over 2 pct. af kapitalgrundlaget. Der blev i alt gennemgået udlån for 137 mio. kr., svarende til 49,8 pct. af den samlede udlånsmasse.
Finanstilsynet fandt ikke yderligere nedskrivninger end dem, andelskassen selv på forhånd havde beregnet. Målt på volumen havde 84 pct. af de gennemgåede udlån imidlertid svaghedstegn. En stor del af de største kunder har svaghedstegn.
Finanstilsynet fandt, at andelskassens opgjorte individuelle solvensbehov på 8,8 pct. var for lavt, blandt andet for så vidt angår manglende reservation på de svage landbrugseksponeringer, der er klassificeret som 2b. Andelskassen genberegnede solvensbehovet til 9,4 pct.
Efter inspektionen kan andelskassens faktiske solvens opgøres til 31,4 pct., mens det individuelle solvensbehov kan opgøres til 9,4 pct. Andelskassens overdækning i forhold til solvensbehovet er dermed høj.