Sammenfatning
Bæredygtighedsrisici kan påvirke en investerings afkast, og det er derfor vigtigt, at bæredygtighedsrisici inddrages i investeringsbeslutningen og i den løbende risikostyring på linje med andre risikotyper.
Jyske Invest skal oplyse klart, forståeligt og retvisende om finansielle produkters bæredygtighedsegenskaber. Oplysningerne skal sikre, at det er tydeligt for potentielle og aktuelle investorer, hvordan produktet inddrager konkrete bæredygtighedshensyn.
Jyske Invest Fund Management A/S har på flere områder processer, der bidrager til at sikre, at lovgivningen efterleves. På en række væsentlige punkter finder Finanstilsynet dog, at processerne og dokumentationen ikke er tilstrækkelig og har betydelige mangler.
Bæredygtighedsrisici
Bæredygtighedsrisici skal inddrages i investeringsbeslutningen. Jyske Invest Fund Management A/S ekskluderer nogle selskaber fra beslutning om investering, hvor bæredygtighedsrisici vurderes at være særligt høje. For øvrige investeringer er der ikke klart definerede processer for inddragelse af bæredygtighedsrisici i investeringsbeslutningen.
Jyske Invest Fund Management A/S får derfor påbud om at sikre passende procedurer og styringsdokumenter, så det sikres, at alle relevante bæredygtighedsrisici integreres i investeringsbeslutningerne for både UCITS og forvaltere af alternative investeringsfonde. Styringsdokumenterne skal være klare og tilstrækkeligt detaljerede til at sikre, at porteføljeforvalteren i overensstemmelse med afdelingernes mål, investeringsstrategi og risikogrænser inddrager alle relevante bæredygtighedsrisici [2].
Bæredygtighedsrisici skal løbende opgøres og overvåges, og udviklinger i bæredygtighedsrisici skal håndteres i form af f.eks. ændringer i porteføljerne. Jyske Invest Fund Management har ikke tilstrækkeligt klare procedurer og styringsdokumenter for at opgøre og overvåge bæredygtighedsrisici og håndtere en forhøjet bæredygtighedsrisiko, hvis den konstateres.
Jyske Invest Fund Management A/S får derfor påbud om at integrere håndtering af bæredygtighedsrisici i deres risikostyringspolitik og uddybe deres risikostyringsforanstaltninger ved forhøjede bæredygtighedsrisici [3].
Yderligere får Jyske Invest Fund Management A/S påbud om at uddybe sine offentliggjorte oplysninger om politikker for integration af bæredygtighedsrisici, så oplysningerne er tilstrækkeligt gennemsigtige og detaljerede til, at investorerne kan se, hvordan selskabet inddrager bæredygtighedsrisici i sine investeringsbeslutninger [4].
Særligt fordi bæredygtighedsrisici er en ny risikotype, hvor der ikke på samme måde som for andre risici er generel faglig konsensus om forståelse og metode til at opgøre risikoens indvirkning på afkastet, er det væsentligt, at risikoforståelse, opgørelse og håndtering fastlægges på alle operationelle niveauer.
Bæredygtighedsoplysninger
Finanstilsynet vurderer, at markedsføringsdokumentet ”Bæredygtig profil” for afdelingen Jyske Invest Bæredygtige Aktier KL kan give investorer forventninger om afdelingens bæredygtighedsegenskaber, som ikke retvisende afspejler afdelingens faktiske bæredygtighedsegenskaber. Det fremgår desuden ikke tydeligt af markedsføringsmaterialet, at der er tale om markedsføringskommunikation.
Jyske Invest Fund Management A/S får derfor påbud om at sikre, at markedsføringen for afdelingen Jyske Invest Bæredygtige Aktier KL giver et helhedsindtryk af afdelingens bæredygtighedsegenskaber, som retvisende afspejler afdelingens faktiske bæredygtighedsegenskaber som oplyst i prospektet [5].
I prospektet for afdelingen Jyske Invest Bæredygtige Aktier KL oplyser Jyske Invest Fund Management A/S om de bæredygtighedskarakteristika, som afdelingen forpligter sig til at opfylde. Der gives bl.a. indtryk af, at afdelingen tager stilling til hver enkelt selskabs bæredygtighedsegenskaber, inden der foretages en investering. Finanstilsynet konstaterer, at der ikke er tilstrækkelige processer, som sikrer dette.
Jyske Invest Fund Management A/S får derfor påbud om at oplyse klart og forståeligt om afdelingen Jyske Invest Bæredygtige Aktier KL’s bæredygtighedskarakteristika [6] og sikre, at der er tilstrækkelige interne processer, som sikrer overholdelsen af disse karakteristika [7].
Jyske Invest Fund Management A/S har ikke tilstrækkelige processer, der sikrer, at god ledelsespraksis følges i de selskaber, der investeres i. Der bør i en vis udstrækning være plads til, at selskaber, der investeres i, kan omstille eller forbedre sig, men Jyske Invest Fund Management A/S skal have styringsdokumenter og overordnede kriterier, der fastsætter, hvornår en investering ikke kan blive i produktet som følge af brud med god ledelsespraksis [8]. Dette skal etableres for alle afdelinger, der afgiver oplysninger i henhold til artikel 8 i SFDR, og skal indgå både på investeringstidspunktet og i den løbende forvaltning af investeringen. Finanstilsynet påbyder Jyske Invest for produkter, som oplyser i henhold til artikel 8 i SFDR at have tilstrækkelige processer, som sikrer, at investeringsmodtagende virksomheder følger god ledelsespraksis.
Endeligt får Jyske Invest Fund Management A/S påbud om at oplyse fyldestgørende og retvisende om overholdelsen af internationale standarder for så vidt angår indikatorer, metoder og data til sikring af dette i den offentliggjorte og lovpligtige ”erklæringen om hensyn til investeringsbeslutningers vigtigste negative indvirkninger på bæredygtighedsfaktorer”. Jyske Invest Fund Management A/S skal også have interne processer og metoder, der sikrer overholdelsen af Parisaftalens mål, som Jyske Invest Fund Management A/S har oplyst, at virksomheden tager hensyn til [9].
[1] Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2088 (disclosureforordningen).
[2] § 10, stk. 3, § 16 og § 45, stk. 3 og 6, i bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS, som ændret ved bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS (ledelsesbekendtgørelsen) samt artikel 18, stk. 3, og artikel 57, stk. 1, litra c, i Kommissionens delegerede forordning (EU) 231/2013, som ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/1255 (den delegerede forordning).
[3] § 30, § 31, stk. 1 og 2, og § 32 i ledelsesbekendtgørelsen og artikel 40, stk. 1, og artikel 45 i den delegerede forordning.
[4] Artikel 3, stk. 1, i disclosureforordningen.
[5] Artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1156 om lettere grænseoverskridende distribution af kollektive investeringsinstitutter og om ændring af forordning (EU) nr. 345/2013, (EU) nr. 346/2013 og (EU) nr. 1286/2014 samt artikel 13, stk. 1, i disclosureforordningen.
[6] Artikel 8, stk. 1, litra a, i disclosureforordningen.
[7] § 22, stk. 1, i ledelsesbekendtgørelsen.
[8] Artikel 8, stk. 1, i disclosureforordningen.
[9] Artikel 2, stk. 1, og artikel 9, stk. 1 og stk. 2, litra a og b, i Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1288 samt § 22, stk. 1, i ledelsesbekendtgørelsen.