Sammenfatning og risikovurdering
P/F Føroya Banki har en forholdsvis kompliceret forretningsmodel med pengeinstitutaktiviteter på både Færøerne og i Grønland samt forsikringsaktiviteter og ejendomsmæglervirksomhed via dattervirksomheder på Færøerne.
Banken har en væsentlig højere eksponering mod fast ejendom end institutter af samme størrelse, og løber derfor en højere risiko for tab ved en negativ udvikling i ejendomsmarkedet.
Banken har ikke fastsat sine målsætninger for vækst, udlånsvækst og egentlig kernekapital tilstrækkeligt klart, hvilket øger risikoen for, at banken kommer til at påtage sig uønskede risici. Banken har modtaget et påbud om at konkretisere sine målsætninger for vækst og udlånsvækst i forretningsmodellen og kreditpolitikken samt at præcisere sin målsætning for egentlig kernekapital i forretningsmodellen.[1]
Der har i 2023 og 2024 været stor udskiftning i bankens bestyrelse. Seneste bestyrelsesselvevaluering fra december 2022 er derfor forældet, hvorfor banken har modtaget et påbud om at udarbejde en opdateret bestyrelsesselvevaluering, herunder for at sikre tilstrækkelige kreditkompetencer i bestyrelsen.[2]
Retningslinjerne for bevilling af undtagelser og afvigelser til hovedreglerne i bankens kreditpolitik er flere steder uklare og giver de ansatte i organisationen for vidtrækkende beføjelser. Banken har derfor modtaget et påbud om at tydeliggøre, hvad der forstås ved henholdsvis undtagelser og afvigelser fra kreditpolitikken, samt at bevillinger udenfor kreditpolitikken som udgangspunkt skal foretages af bestyrelsen.[3]
Finanstilsynet har gennemgået 90 eksponeringer, svarende til 21 pct. af bankens samlede udlånsmasse. Tre kunder blev af Finanstilsynet flyttet til en dårligere bonitet. Heraf blev der statueret objektive indikationer for kreditforringelser (OIK) i to kunder. Samlet har gennemgangen medført et yderligere nedskrivningsbehov på godt 1 mio. kr.
Risikostyringsfunktionen består alene af den risikoansvarlige, som foruden banken også skal dække bankens tre datterselskaber. Banken har derfor modtaget et påbud om at sikre, at risikostyringsfunktionen har tilstrækkelige ressourcer til at udføre betryggende overvågning og kontrol af hele koncernens risici og risikostyringssetup.[4]
Finanstilsynet har efter inspektionen opgjort solvensbehovet til 10,5 pct. Solvensbehovet er opjusteret med 0,2 procentpoint, der skal dække operationelle risici som følge af mangler i behandlingen af grønlandske kunder samt mangler i bankens datakvalitet og indberetninger.
[1] Jf. ledelsesbekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, samt ledelsesbekendtgørelsens bilag 1, nr. 3, litra j, jf. § 4, stk. 2, nr. 1.
[2] Jf. § 64 e, stk. 1, i anordning om ikrafttræden for Færøerne af lov om finansiel virksomhed.
[3] Jf. ledelsesbekendtgørelsens bilag 1, nr. 3, litra h, jf. § 4, stk. 2, nr. 1, samt ledelsesbekendtgørelsens § 6, stk. 3, nr. 2.
[4] Jf. ledelsesbekendtgørelsens bilag 7, nr. 3, jf. § 9, stk. 2.