Redegørelse om inspektion i SafeLynx Technologies ApS (hvidvaskområdet)

24-09-2024

Finanstilsynet var den 8. maj 2024 på inspektion i SafeLynx Technologies ApS (virksomheden). Inspektionen blev gennemført i henhold til § 47, stk. 1, i bekendtgørelse af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 11. marts 2022, med senere ændringer (hvidvaskloven).

Risikovurdering og sammenfatning

Virksomheden er en registreret virtual asset service provider (VASP) efter hvidvasklovens § 48, stk. 2, og har registreret aktivitet efter hvidvasklovens § 1, stk. 1, nr. 22-24. Virksomheden er således registreret i Finanstilsynets virksomhedsregister med følgende aktiviteter:

  • udbyder af veksling mellem virtuelle valutaer og fiat valutaer
  • udbydere af virtuelle tegnebøger
  • udbyder af veksling mellem en eller flere typer af virtuel valuta.

Virksomhedens forretningsmodel går ud på at tilbyde veksling af kryptoaktiver til fiat valuta. Alle virksomhedens kunder er samtidig kunder i søstervirksomheden Pay Set Limited, der er en britisk e-pengevirksomhed.

Virksomhedens eksponering til højrisikolande via virksomhedens kunder trækker op i vurderingen af virksomhedens iboende risiko for hvidvask og terrorfinansiering.

Hvidvasksekretariatets Nationale Risikovurdering af Hvidvask vurderer, at risikoen for hvidvask via VASP’er er betydelig. Dette baseres bl.a. på risikoen for, at kryptoaktiver anvendes til at sløre udbytte af kriminelle aktiviteter. Krypto-aktiver kan bruges som led i en hvidvaskproces, men bliver først til penge, når de bliver vekslet fra kryptoaktiver til fiatvaluta (den såkaldte off-ramp). For at det kan ske, skal man benytte en exchange, en VASP. De VASP’er, der udbyder veksling mellem fiatvaluta og kryptoaktiver er dermed bindeled mellem fiat-verdenen og krypto-verdenen.

Kryptoaktiver er angivet som et risikoområde i PET’s Nationale Risikovurdering af Terrorfinansiering fra januar 2024. I rapporten fremgår det, at PET vurderer, at der er høj risiko for, at kryptoaktiver bliver anvendt til terrorfinansiering. I den forbindelse nævnes det, at anvendelse af kryptoaktiver er attraktivt i en terrorfinansieringssammenhæng, da der er efterspørgsel på produkter, der giver mulighed for transaktioner, der kan gennemføres hurtigt og uden geografiske begrænsninger. Samtidig vurderer PET, at sløringsmekanismer og varierende global regulering og kontrol er vigtige terrorfinansieringssårbarheder.

Finanstilsynet vurderer, at virksomhedens iboende risiko for at blive brugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme er høj. I vurderingen har Finanstilsynet særligt lagt vægt på virksomhedens eksponering over for højrisikokunder og højrisikolande samt den iboende risiko ved kryptovaluta som produkt.

Inspektionen har givet anledning til to tilsynsmæssige reaktioner.

Finanstilsynet vurderer, at virksomheden ikke i tilstrækkeligt omfang har et fyldestgørende kendskab til sine kundeforbindelsers tilsigtede beskaffenhed, herunder for de af virksomhedens kunder, der er underlagt skærpede kundekendskabsprocedure.

Finanstilsynet vurderer desuden, at virksomhedens fremgangsmåde for så vidt angår registrering og opbevaring af oplysninger om forretningsforbindelsens formål, medfører, at virksomheden ikke i tilstrækkelig grad kan dokumentere overfor Finanstilsynet, at virksomheden har indhentet fyldestgørende oplysninger om sine forretningsforbindelsers formål.

Derudover vurderer Finanstilsynet, at der generelt manglede dokumentation for, hvad virksomheden gør, når virksomheden gennemfører skærpede kundekendskabsprocedurer.

Ovenstående forhold vedrørende virksomhedens kundekendskabsprocedurer skaber en risiko for, at virksomheden ikke kender kunderne tilstrækkeligt godt, hvilket kan medføre, en øget risiko for at virksomheden kan udnyttes til hvidvask og terrorfinansiering. Dette er væsentligt, da kendskabet til kunderne, herunder virksomhedens højrisikokunder, har betydning for, om virksomheden har en effektiv overvågning af kunderne med henblik på at opdage mistænkelige transaktioner.

Virksomheden har fået påbud om konsekvent at vurdere og hvor relevant, at indhente oplysninger om forretningsforbindelsens formål og tilsigtede beskaffenhed, herunder at kunne godtgøre dette over for Finanstilsynet.[1]

Derudover har virksomheden fået påbud om konsekvent at tage stilling til og at dokumentere, hvilke yderligere foranstaltninger[2] der er påkrævet for at virksomheden kan have det fornødne kendskab til sine højrisikokunder til at håndtere den øgede risiko, som sådanne kunde udgør.[3]

 

[1] Hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 11, stk. 4.

[2] I henhold til kravene i hvidvasklovens § 11.

[3] Hvidvasklovens § 17, stk. 1.

Senest opdateret 24-09-2024