Påbud og påtaler til Lunar Bank - undersøgelse af lønpolitik og lønpraksis

27-01-2025

Finanstilsynet har i forbindelse med en temaundersøgelse på aflønningsområdet i 2023 undersøgt Lunar Banks lønpolitik og lønpraksis. Formålet med undersøgelsen var at undersøge om de omfattede institutters lønpolitikker og lønpraksis understøtter en sund og effektiv risikostyring.

Sammenfatning og risikovurdering

Finanstilsynet vurderer overordnet, at Lunar Banks lønpolitik på en række centrale områder ikke lever op til aflønningsreglerne. Finanstilsynet har derfor givet banken en række påbud og påtaler.

Finanstilsynet har påbudt banken at sikre, at lønpolitikken indeholder de rette elementer i overensstemmelse med reglerne. Finanstilsynet konstaterede blandt andet, at kriterierne for tildeling af variabel løn samt begrænsninger i udbetalingen heraf ikke var fastsat i lønpolitikken, og gav derfor et påbud herom[1]. Derudover indeholdt bankens lønpolitik ikke konkrete foranstaltninger, der skal sikre, at der tages højde for eventuelle interessekonflikter. Det har Finanstilsynet givet påbud om[2]. Lønpolitikken var desuden ikke offentliggjort på bankens hjemmeside, som ellers er et krav, hvorfor Finanstilsynet har givet et påbud herom[3].

Finanstilsynet konstaterede endvidere, at Lunar Bank ikke havde identificeret de væsentlige forretningsenheder eller beskrevet bankens interne proces for identifikation af væsentlige risikotagere. Dette gav Finanstilsynet et påbud om[4].

Bestyrelsens kontrol med lønpolitikken i banken foretages ikke på baggrund af konkrete retningslinjer. Lunar Bank har derfor modtaget et påbud om at udarbejde retningslinjer for kontrollen med virksomhedens lønpolitik, som skal godkendes af bankens bestyrelse[5].

Det sidste påbud, som Finanstilsynet fandt nødvendigt, var i forhold til oplysninger om integration af bæredygtighedsrisici i lønpolitikken samt offentliggørelse af oplysninger om, hvordan aflønningsstrukturen relaterer sig til bankens integration af bæredygtighedsrisici[6].

Finanstilsynet har udover ovenstående påbud udstedt fem påtaler til Lunar Bank, som i flere tilfælde har tildelt og udbetalt variabel aflønning til ledelsesmedlemmer og væsentlige risikotagere i strid med aflønningsreglerne.

Overordnet har Lunar Bank gentagende gange og over en længere periode afgivet mangelfulde og divergerende oplysninger, hvilket kan tyde på utilstrækkelig governance og manglende kvalitetssikring på aflønningsområdet.

Banken har ikke tildelt warrants til ledelsesmedlemmer og væsentlige risikotagere i overensstemmelse med reglerne, herunder iagttaget loftet på 50 pct. eller udskydelseskravet på hhv. 4 og 5 år for væsentlige risikotagere og ledelsesmedlemmer. Finanstilsynet har derfor påtalt disse forhold[7].

Formanden for bestyrelsen skal i sin beretning for virksomhedens øverste organ redegøre for aflønningen af virksomhedens bestyrelse og direktion. Redegørelsen skal indeholde oplysninger om aflønningen i det foregående regnskabsår og om den forventede aflønning i indeværende og det kommende regnskabsår. Finanstilsynet påtalte, at banken ikke sikrede, at bestyrelsesformanden i sin beretning på generalforsamling den 27. april 2023 redegjorde tilstrækkeligt for aflønningen af bestyrelsen og direktionen[8].

 

 

[1] Påbud givet i medfør af § 77 d, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed og § 9, stk. 1, stk. 2 og stk. 3, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 1242 af 10. juni 2021 om lønpolitik og aflønning i pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber, investeringsforeninger og visse holdingvirksomheder (aflønningsbekendtgørelsen).

[2] Påbud givet i medfør af § 9, stk. 2, i aflønningsbekendtgørelsen

[3] Påbud givet i medfør af § 77 d, stk. 2, 2. pkt. i lov om finansiel virksomhed.

[4] Påbud givet i medfør af § 2, stk. 2, nr. 2, og § 9, stk. 2, i aflønningsbekendtgørelsen samt de kvalitative og kvantitative kriterier efter artikel 5 og 6 i forordning 2021/923.

[5] Påbud givet i medfør af § 7, stk. 1, i aflønningsbekendtgørelsen.

[6] Påbud givet i medfør af artikel 5, stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/2088 af 27. november 2019 om bæredygtighedsrelaterede oplysninger i sektoren for finansielle tjenesteydelser (disclosureforordningen).

[7] Påtaler givet i medfør af § 77 a, stk. 1, nr. 1 og 5, og stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.

[8] Påtale givet i medfør af § 77 d, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.