Offentliggørelse af antallet af modtagne indberetninger efter Finanstilsynets whistleblowerordninger

Finanstilsynet skal mindst én gang årligt offentliggøre oplysninger om antallet af modtagne indberetninger efter Finanstilsynets whistleblowerordninger, dvs. både den interne og de eksterne ordninger. Det følger af § 27 i lov om beskyttelse af whistleblowere.

Offentliggørelsen indeholder:

  • Antallet af indberetninger, der er realitetsbehandlet eller under realitetsbehandling 
  • Antallet af indberetninger, der er afvist eller afsluttet uden yderligere undersøgelser
  • Antallet af indberetninger, der er under vurdering mht. om de skal realitetsbehandles eller afsluttes uden yderligere undersøgelser
  • Antallet af indberetninger, der har medført politianmeldelse
  • Oversigt over overordnede temaer i indberetningerne.

Opgørelse for 2024

Indberetninger i alt: 54

Indberetninger, der er realitetsbehandlet: 2

Indberetninger, der er under realitetsbehandling: 13

Afviste indberetninger*: 11

Indberetninger, der er afsluttet uden yderligere undersøgelser: 19

Indberetninger, der er under vurdering: 9

Ingen af de i alt 54 sager har medført politianmeldelse. 

*Under afviste indberetninger hører indberetninger, der er afvist, allerede fordi indberetningen falder udenfor Finanstilsynets whistleblowerordninger.

Overordnede temaer

Indberetningerne vedrører følgende overordnede temaer:

  • Overtrædelse af love og regler udstedt i medfør heraf
  • Potentiel overtrædelse af lovgivningen
  • Potentielt strafbare forhold
  • Tilsidesættelse af forvaltningsretlige principper
  • Overtrædelse af EU-retsakter

De overordnede temaer er udformet, så det ikke er muligt at identificere whistleblowere eller den berørte person, og indeholder ikke oplysninger fra de enkelte indberetninger.

 
Senest opdateret 09-01-2025