IDD - Ikrafttrædelse af ny lov om forsikringsformidling

Den 1. oktober 2018 træder den danske lovgivning, der gennemfører forsikringsdistributionsdirektivet (IDD) i kraft. Gennemførelsen i dansk ret sker ved, at der udstedes en ny lov om forsikringsformidling og en række bekendtgørelser.

Telefontid

For spørgsmål til Finanstilsynet om den nye lov om forsikringsformidling henvises til telefontiden mellem 13:00-15:00 mandag-fredag.

Du kan finde svar på de mest almindelige spørgsmål på de nedenstående sider.

Den nye regulering vil have betydning for alle forsikringsmæglere, -agenter,      -underagenter mv., der efter den nye lov om forsikringsformidling skal have tilladelse som enten forsikringsformidler eller registreres som accessorisk forsikringsformidler. Disse aktører skal, hvis de er omfattet af de nye regler, søge om nye tilladelser eller registreres på ny i Finanstilsynets register.

 

Gå til ansøgningssiden.

 

 

Ny ansøgning
Nye kompetencekrav
Navne & markedsføring
Crossborder
Ny lovgivning & links
Ny ansøgning

Ansøgning

Praktiske oplysninger om ansøgninger mv. vil løbende blive opdateret her.

Ny ansøgningsproces
Finanstilsynet forventer at være klar med et nyt elektronisk ansøgningssystem inden den 1. oktober 2018. Det betyder, at alle virksomheder skal ansøge om ny tilladelse og registrering via virk.dk.

Det nye ansøgningssystem beskriver trin for trin, hvordan du ansøger.

Finanstilsynet lægger et link ud her til de nye ansøgningsblanketter den 1. oktober 2018.

Du kan ikke ansøge før den 1. oktober 2018.


Virksomheder som allerede udøver forsikringsformidling
Har du en virksomhed, som allerede udøver lovlig forsikringsformidling, og ønsker du at fortsætte med at formidle forsikringer efter den 1. oktober 2018, skal du ansøge på ny pr. 1. oktober 2018.

Du skal kun ansøge, hvis du er omfattet af den nye lovs anvendelsesområde.

Virksomhedsansøgninger er omfattet af en overgangsordning på seks måneder. Herefter vil den nuværende tilladelse eller registrering bortfalde. Det betyder, at virksomheder skal ansøge Finanstilsynet senest den 1. april 2019.

 

Personer som allerede udøver forsikringsformidling
Udøver du allerede forsikringsformidling, og ønsker du at fortsætte med at formidle forsikringer efter den 1. oktober 2018, skal du undersøge, hvilke kompetencekrav du er underlagt, og tage den nødvendige prøve.

Du kan læse mere om de forskellige kategorier af kompetencekrav i den nye kompetencekravsbekendtgørelse bilag 1-11.

Du skal kun ansøge, hvis du er omfattet af den nye lovs anvendelsesområde.

Udøver du allerede forsikringsformidling, er du omfattet af en overgangsordning på tre år. Herefter vil din nuværende ”tilladelse” bortfalde. Det betyder, at fristen for at overholde de nye kompetencekrav er den 1. oktober 2021.

Bemærk, at personer, som udøver forsikringsformidling før den 1. oktober 2018, kun kan fortsætte med at udøve samme type forsikringsformidling, som de har udøvet indenfor de seneste tre år – altså fra den 1. oktober 2015 til den 1. oktober 2018.

Ønsker du at udøve en anden form for forsikringsformidling, skal du bestå den relevante prøve, inden du kan begynde i det nye job. Alternativt skal du udøve den nye type af formidling under opsyn. Se mere herom under fanen "Nye kompetencekrav" under overskriften ”Forsikringsformidling under opsyn”.

 

Nye forsikringsformidlere efter den 1. oktober 2018 (virksomheder)
Har du en virksomhed, som ønsker at udøve forsikringsformidling efter den 1. oktober 2018, skal du ansøge om dette, inden din virksomhed påbegynder formidlingen.

 

Nye forsikringsformidlere efter den 1. oktober 2018 (personer)
Ønsker du som person at udøve forsikringsformidling i en virksomhed, skal du have bestået den relevante prøve. Du kan læse mere om de specifikke kompetencekrav i bilag 1-11 i den nye kompetencekravsbekendtgørelse.

Indtil du har bestået prøven, kan du udøve forsikringsformidling under opsyn. Læs mere herom under fanen ”Nye kompetencekrav” under overskriften ”Forsikringsformidling under opsyn”. 

 

Ansvarsforsikring

Har du tilladelse fra eller er registreret hos Finanstilsynet, og skal du fortsætte som forsikringsformidler efter den 1. oktober 2018, skal du beholde din nuværende ansvarsforsikring.

Er du forsikringsformidler og har tegnet en ansvarsforsikring før den 1. oktober 2018, og skal du fortsætte som forsikringsformidler efter de nye regler om forsikringsformidling, skal du fortsætte under din oprindelige forsikring indtil du er blevet omregistreret eller har fået ny tilladelse.

Det betyder, at du ikke kan opsige din nuværende ansvarsforsikring, før virksomheden i forbindelse med omregistrering eller ny tilladelse har tegnet en ny efter de nye regler.

Er du forsikringsagent i dag og har tegnet en ansvarsforsikring efter de nuværende regler, vil du efter den 1. oktober 2018 skulle søge om ny registrering eller ny tilladelse, alt efter hvilken kategori du falder under efter de nye regler. Du skal beholde din nuværende ansvarsforsikring, indtil du har modtaget brev fra Finanstilsynet med en af følgende beskeder:

  • Du er registreret på ny.
  • Du har opnået ny tilladelse.
  • Finanstilsynet vurderer, at din virksomhed ikke længere kræver registrering eller tilladelse hos Finanstilsynet.

Har du tilladelse fra eller er registreret hos Finanstilsynet, men skal ophøre pr. 1. oktober 2018
Hvis din virksomhed, som har fået tilladelse eller er blevet registreret før den 1. oktober 2018, ophører med at udøve forsikringsformidling, skal virksomhedens ansvarsforsikring overgå til en afløbsforsikring over tre år efter de regler, som har været gældende indtil den 1. oktober 2018.

 

Indberetning

Indberetninger for forsikringsformidlere efter den 1. oktober 2018
Forsikringsformidlere skal senest den 1. juli hvert år indberette virksomhedens omsætning og antal formidlede forsikringspolicer til Finanstilsynet.

Du skal indberette elektronisk på den relevante indberetningsblanket. Finanstilsynet vil den 1. oktober 2018 lægge et link op til indberetningsblanketten.

Nye kompetencekrav

Kompetencekrav

Personlig tilladelse som forsikringsmægler efter den 1. oktober 2018
Når den nye lov om forsikringsformidling træder i kraft, vil man ikke længere skulle have en personlig tilladelse som forsikringsmægler, som vi kender den i dag.

Den virksomhed, som får en tilladelse fra Finanstilsynet, har ansvaret for, at dens ansatte har de nødvendige kompetencer til at varetage deres hverv.

 

Virksomhedens ansvar for de ansattes kompetencer efter den 1. oktober 2018
En forsikringsformidler og en genforsikringsformidler skal sikre, at virksomhedens ansatte, som udøver forsikrings- eller genforsikringsdistributionsvirksomhed, har tilstrækkelige kompetencer.

En accessorisk forsikringsformidler skal have passende viden om de produkter, som formidleren distribuerer.

 

Kompetencekrav
Det er et krav, at de ansatte i virksomheden, som udøver forsikringsformidling, skal have bestået en prøve indenfor deres arbejdsområde. Det betyder også, at den enkelte ansatte kun behøver kompetencer indenfor sit eget område, og altså ikke indenfor alle virksomhedens områder for forsikringsformidling.

Med de nye regler følger 11 forskellige kategorier af kompetencekrav. Virksomheden skal derfor indledningsvis fastlægge, hvilken eller hvilke kategorier den ansattes formidling hører under. Herefter skal virksomheden vurdere, om den ansatte opfylder betingelserne for kompetencekrav.

Læs mere om de specifikke kompetencekrav i bilag 1-11 i den nye kompetencekravsbekendtgørelse.

 

Forsikringsformidling under opsyn
Har en ansat ikke taget den nødvendige prøve, kan den pågældende kun udøve forsikringsdistribution under opsyn. En ansat kan være under opsyn indenfor samme arbejdsområde i op til fem år, forudsat at han indenfor denne periode forsøger at bestå den relevante prøve. Vælger en ansat ikke at forsøge at bestå den relevante prøve, kan vedkommende udøve forsikringsdistribution under opsyn i en periode på tre år indenfor ét arbejdsområde.
 
Omfanget af opsynet bør afspejle den ansattes kvalifikationer og erfaring. Den eller de personer i virksomheden, der fører opsyn, skal selv have de nødvendige kompetencer indenfor det område, de fører opsyn med. På samme måde skal den eller de pågældende have færdigheder og ressourcer til at handle som kompetent tilsynsførende.

 

Overgangsordning
De personer, der indenfor de seneste tre år har arbejdet med forsikringsformidling, vil blive omfattet af en overgangsordning. Det betyder, at de har tre år til at opfylde kravene til kompetencer i de nye regler og bestå den relevante efteruddannelsesprøve. Personer omfattet af overgangsordningen er kun omfattet på det område, de har arbejdet med indenfor de seneste tre år. Det er altså ikke muligt at formidle forsikringer på et nyt område uden at bestå den nødvendige prøve.

 

Efteruddannelse
Når en ansat har bestået en eller flere prøver efter kompetencekravene i bilag 1-11, skal vedkommende hvert tredje år bestå en efteruddannelsesprøve for fortsat at kunne udøve forsikringsdistribution indenfor det relevante arbejdsområde.

Hvis den ansatte ikke består efteruddannelsesprøven senest tre år efter, at vedkommende har bestået den kompetencegivende prøve efter bilag 1-11, kan han kun udøve forsikringsdistribution under opsyn. Se mere herom ovenfor under ”forsikringsformidling under opsyn”.

En ansat, der tre gange ikke har bestået efteruddannelsesprøven, kan tidligst gå op til en tilsvarende prøve ét år efter seneste forsøg.

Hvis en ansat ikke består efteruddannelsesprøven indenfor de fem år, hvor vedkommende er under opsyn, skal han bestå den relevante kompetencegivende prøve efter bilag 1-11 på ny, før han må udøve forsikringsformidling uden at være under opsyn.

 

Forældelse af prøve og kompetencer
En ansat, der har bestået en prøve, eller som er omfattet af overgangsordningen, men som herefter ikke har udøvet forsikringsdistribution i en sammenhængende periode på mere end ti år, skal bestå den relevante prøve, før den pågældende må udøve forsikringsdistribution på ny.

 

Krav til godt omdømme
En ansat, der udøver forsikrings- eller genforsikringsdistribution, må ikke være pålagt straffeansvar for overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at han ikke kan varetage sin stilling betryggende. Den ansatte må desuden ikke have indgivet begæring eller være under konkurs. Endeligt skal den ansatte have et godt omdømme. Det betyder f.eks., at vedkommende ikke må have udvist en adfærd, der giver grund til at antage, han ikke vil kunne varetage stillingen på forsvarlig måde.

 

Krav til dokumentation
Virksomheden skal sikre, at dens ansatte, der udøver forsikrings- og genforsikringsdistribution, har bestået en prøve, der dokumenterer vedkommendes kompetencer indenfor sit arbejdsområde. Den ansatte skal bestå prøven for at kunne udøve forsikringsdistribution indenfor sit arbejdsområde.

 

Betegnelsen forsikringsmægler

Forsikringsmægler efter den 1. oktober 2018
De nye regler definerer tre typer af forsikringsformidlere:

  • ”Almindelige” forsikringsformidlere
  • Accessoriske forsikringsformidlere
  • Uafhængige forsikringsformidlere.

Fremover vil de virksomheder, der i dag er forsikringsmæglere, blive omfattet af betegnelsen forsikringsformidler.

Dermed forsvinder den officielle titel som forsikringsmægler, men det vil stadig være muligt at bruge betegnelsen, hvis man opfylder nærmere bestemte betingelser.

For fremover at kunne betegne sig forsikringsmægler skal man fungere som uafhængig forsikringsformidler og opfylde betingelserne i loven. Læs mere i § 16 i den nye lov om forsikringsformidling.

Navne & markedsføring

Navne & markedsføring

Gældende og nye regler
Virksomheder, der har tilladelse som forsikringsselskab, har eneret til at benytte betegnelserne ”forsikringsselskab” og ”pensionskasse”. Det fremgår af § 11, stk. 9 i lov om finansiel virksomhed.

Det fremgår også, at andre virksomheder ikke må bruge navne eller betegnelser, som kan fremkalde det indtryk, at de er et forsikringsselskab eller en pensionskasse.

Reglerne skal sikre, at det kun er forsikringsselskaber, som fremstår som forsikringsselskaber. En kunde, som søger forsikringsformidling, skal altid tydeligt kunne se, om han handler direkte med et forsikringsselskab eller en forsikringsformidler.

 

Hvad betyder reglerne for virksomheden
En virksomhed med et navn, logo eller anden markedsføring, som kan fremkalde det indtryk, at der er tale om et forsikringsselskab, skal senest den 1. oktober 2018 overholde de gældende regler på området.

Det betyder, at en virksomhed efter denne dato ikke kan fortsætte med at bruge navn(e), logo eller andet markedsføringsmateriale, som har været i strid med reglerne.

Kun virksomheder, der bruger et navn, logo m.v., der ikke giver indtryk af at være et forsikringsselskab, kan få en tilladelse som forsikringsformidler eller blive registreret som accessorisk forsikringsformidler.

 

Navne
Det afgørende for, om et navn overholder reglerne, er, at der ikke må kunne opstå tvivl om, hvorvidt virksomheden er et forsikringsselskab.

Det betyder f.eks., at en forsikringsformidlervirksomhed, som hedder ”ABC Rejseforsikring”, skal ændre navn hos Erhvervsstyrelsen. Virksomheden kan eksempelvis ændre sit navn til ”ABC Rejseforsikring formidler” eller lignende.

Navnereglerne gælder for alle virksomhedens navne, også binavne og andre uregistrerede anvendte navne.

 

Logo
Et logo er en væsentlig del af en virksomheds markedsføring og skal overholde betingelserne ovenfor. Det betyder, at en virksomheds logo ikke må give det indtryk, at der er tale om et forsikringsselskab. Har virksomheden et logo, hvor der f.eks. kun står ”ABC Rejseforsikring”, vil det være i strid med reglerne. Ligesom det gælder for virksomhedens navn, vil det skulle fremgå af logoet, at der er tale om en formidler og ikke et forsikringsselskab. Logoet i eksemplet kan derfor ændres til ”ABC Rejseforsikring formidling”.

 

Anden markedsføring
Reglerne omfatter al markedsføring til kunden, dvs. alt kommunikation, dokumenter mv., som kunden har eller får adgang til. Markedsføringsmaterialet skal tydeligt signalere, at virksomheden ikke er et forsikringsselskab, men en virksomhed, der formidler forsikringer.

Ny lovgivning & links

Ansøgning om ny tilladelse /Anmodning om ny registrering

Det er først muligt at søge om tilladelse som forsikringsformidler eller anmode om at blive registreret som accessorisk forsikringsformidler fra 1. oktober 2018. Da reglerne ikke træder i kraft før dette tidspunkt, er det ikke muligt for Finanstilsynet at behandle ansøgninger eller anmodninger inden 1. oktober 2018.

Finanstilsynet vil senere, men før ikrafttrædelsestidspunktet, opdatere hjemmesiden med yderligere praktisk information.