Redegørelse om inspektion i Saxo Bank A/S (hvidvaskområdet)

Finanstilsynet var i maj 2023 på inspektion i Saxo Bank A/S. Inspektionen var en undersøgelse af hvidvaskområdet. Inspektionen angik virksomhe-dens håndtering af korrespondentforbindelser på hvidvaskområdet, særligt kundekendskabsprocedurer, transaktionsovervågning, sanktionsscreening og undersøgelses- og underretningspligten vedrørende korrespondent-forbindelser. Herudover vedrørte inspektionen interne kontroller og virk-somhedens compliancefunktion.

Virksomheden er en global investeringsbank med hovedsæde i Hellerup. Virksomheden har stor international tilstedeværelse, og virksomheden er repræsenteret i 14 lande med datterselskaber og disses filialer i Schweiz, Hong Kong, Kina, Nederlandene, Frankrig, Belgien, Storbritannien, Japan, Forenede Arabiske Emirater, Australien, Singapore, Italien og Indien, repræsentationskontor i Dubai og filialer i Tjekkiet, Finland og UK. Virksomheden har oplyst, at filialen i Tjekkiet reelt udfører en funktion som et repræsentationskontor, idet den ikke opretter kunder, men videreformidler disse til Saxo Bank i Danmark.

Saxo Bank er specialiseret i online handel og investering på de internationale kapitalmarkeder via virksomhedens online handelsplatform. Virksom-heden tilbyder handel med blandt andet valuta, aktier, CFD’er, optioner, futures, ETF'er og obligationer.

Indenfor forretningsområdet Institutional Business er virksomhedens kun-deportefølje fordelt på tre hovedområder:

  • Finansielle virksomheder (Financial Clients – FC), der handler på egne vegne for egne midler direkte på Saxo Banks platform.
  • Kunder, der onboardes i virksomheden efter introduktion fra en broker, money manager eller lign. (”Introducing”).
  • ”Non-introducing” - White label Clients (WLC), hvor Saxo Bank stiller sin handelsplatform til rådighed for WLC’ens kunder (slutkunder).

Mange kunder, der tilbydes en WLC-kontrakt, har ligeledes en FC-kontrakt med Saxo Bank.

Finanstilsynet vurderer, at virksomhedens iboende risiko for at blive brugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme er middelhøj. Finanstilsynets vurdering er bl.a. baseret på, at virksomhedens produktportefølje i højere grad er på linje med de produkter, der udbydes på investeringsområdet, og ikke klassiske bankprodukter. Finanstilsynet vurderer, at produktrisikoen på investeringsområdet som udgangspunkt er moderat.

Virksomheden har imidlertid en forøget kunderisiko. Særligt er kundefor-holdet til virksomhedens store antal respondentforbindelser, herunder White Label Clients (WLC’er), forbundet med høj risiko. Den høje risiko består i, at selvom de kunder, der handler via en WLC, ikke er kunder direkte i Saxo Bank, og virksomheden derfor i henhold til lovgivningen ikke skal foretage kundekendskabsprocedurer på dem, så får disse slutkunder adgang til virksomhedens handelsplatforme, og midlerne fra slutkunderne går via WLC’en gennem virksomheden. Herudover indgår det i Finanstilsynets vurdering, at der i virksomhedens korrespondentnetværk er en stor andel med tilknytning til højrisikojurisdiktioner eller jurisdiktioner, hvor der ikke er indført sanktioner mod Rusland.

På baggrund af inspektionen og opfølgningsprocessen forbundet med hvidvaskinspektionen i 2021 [1] har en række områder givet anledning til tilsynsmæssige reaktioner.

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at vurdere og hvor relevant indhente oplysninger om virksomhedens forretningsforbindelsers formål og tilsigtede beskaffenhed. [2]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at gennemføre tilstrækkelige kundekendskabsprocedurer, herunder opdatere og ajourføre kundekendskabsoplysninger på passende tidspunkter og hvis kundens relevante omstændigheder ændrer sig. [3]

Herudover vurderer Finanstilsynet, at virksomhedens manglende ajourføring af kundekendskabsoplysninger, herunder eventuelle ændringer i reel-le ejerkredsen hos respondentforbindelser (WLC’er og FC’er), indebærer en risiko for, at mulige brud på sanktioner ikke bliver opdaget af virksomhedens sanktionsscreening. [4]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at sikre, at alle geografiske risiko-faktorer indgår i virksomhedens risikovurdering af kunderne. Derudover har Finanstilsynet påbudt virksomheden at gennemføre skærpede kunde-kendskabsprocedure, hvis kunden har hjemsted i et land, der er opført på Europa-Kommissionens liste over højrisikotredjelande. [5]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at gennemføre skærpede kunde-kendskabsprocedurer for samtlige WLC’er og for alle FC’er, hvor virksomheden vurderer, at der er øget risiko for hvidvask eller terrorfinansiering. [6]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at indhente følgende vedrørende respondentforbindelser (WLC’er og FC’er) udenfor Den Europæiske Unionen:

  • tilstrækkelige oplysninger til at validere kvaliteten af det tilsyn, der føres med respondenten i det pågældende land [7]
  • tilstrækkelige oplysninger til at sikre, at respondenter har effektive kontrolprocedurer med henblik på overholdelse af det pågældende lands regler om bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme [8]
  • en fornyet godkendelse af respondenterne hos virksomhedens hvidvaskansvarlige, efter at virksomheden har indhentet tilstrækkelige oplysninger. [9]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at sikre, at virksomheden ikke indgår eller opretholder en korrespondentforbindelse med et tomt bankselskab. [10]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at sikre, at virksomheden løbende overvåger samtlige etablerede forretningsforbindelser, samt at virksomhedens overvågningssystem inddrager konkrete oplysninger om en forretningsforbindelses forventede transaktioner, herunder mht. antal, omfang og geografi. [11]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at sikre, at virksomheden under-søger alle alarmer genereret på baggrund af transaktioner, der er komplekse, usædvanligt store, foretages i et usædvanligt mønster eller ikke har et åbenbart økonomisk eller lovligt formål. [12]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at sikre, at virksomheden fremskynder undersøgelser af mistænkelige transaktioner eller aktiviteter mest muligt, og at virksomheden underretter Hvidvasksekretariatet omgående, hvis virksomheden ikke kan afkræfte mistanken. [13]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at have tilstrækkelige kontroller vedrørende screening af medarbejdere i løbet af ansættelsen. [14]

Finanstilsynet har påbudt virksomheden at sikre, at virksomhedens compliancefunktion kontrollerer og vurderer, om forretningsgange og de foranstaltninger, der træffes for at afhjælpe eventuelle mangler på hvidvaskområdet, er effektive. [15]

Endelig forventer Finanstilsynet, at virksomheden forhøjer søjle II-tillægget med mindst 125 mio. kr., så søjle II-tillægget på hvidvaskområdet samlet udgør mindst 150 mio. kr.

[1] https://www.finanstilsynet.dk/Tilsyn/Inspektionsredegorelser/2022/Saxo_180322

[2] Hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 4.

[3] Hvidvasklovens § 10, nr. 1, og § 11, stk. 1, nr. 5.

[4] Hvidvasklovens § 47.

[5] Hvidvasklovens § 11, stk. 3 og § 17, stk. 2.

[6] Hvidvasklovens § 17.

[7] Hvidvasklovens § 19, stk. 1, nr. 1.

[8] Hvidvasklovens § 19, stk. 1, nr. 2.

[9] Hvidvasklovens § 19, stk. 1, nr. 3.

[10] Hvidvasklovens § 20, stk. 1.

[11] Hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 5.

[12] Hvidvasklovens § 25.

[13] Hvidvasklovens § 26.

[14] Hvidvasklovens § 8, stk. 1.

[15] Hvidvasklovens § 8, stk. 3.