Påbud om en uvildig undersøgelse af manuelt eksekverede handelsordrer - Saxo Bank A/S

Finanstilsynets afgørelse af 5. juli 2010. Sagen har været forelagt Det Finansielle Virksomhedsråd.
Lov om finansiel virksomhed § 347b

Værd at vide

Afgørelser er typisk påtaler og påbud til virksomhederne. Afgørelser er underlagt forvaltningsloven, som indeholder en række regler om, hvilke pligter de offentlige myndigheder har i forhold til virksomhederne, f.eks. i forbindelse med sagsbehandlingen.

Påbud

Finanstilsynet påbyder i medfør af § 347b i lov om finansiel virksomhed Saxo bank A/S at lade foretage en uvildig undersøgelse af, hvorvidt manuelt eksekverede handler afgivet i bankens elektroniske handelssystem Saxo Trader systematisk eksekveres i overensstemmelse med bankens almindelige handelsbetingelser og Best Execution Policy.


 

Baggrund

Finanstilsynet har den 14. juni 2010 foretaget en inspektion i Saxo Bank A/S. Inspektionen er bl.a. foranlediget af en klage fra det portugisiske investeringsselskab Fortune, som har meldt Saxo Bank til Finanstilsynet for brud på reglerne om ”best execution” i forbindelse med en række handler af valuta og CFD’er foretaget i 2007-8. Inspektionen har bl.a. haft til formål at afdække, hvorvidt handelsplatformen Saxo Trader og selskabets forretningsgange for ordrehåndtering medfører risiko for fejlagtig eksekvering af kundernes ordrer.


På inspektion har Saxo Bank overfor Finanstilsynet demonstreret handelsplatformen og redegjort for, hvilke kriterier der ligger til grund for, at visse handelsordrer håndteres (valideres) manuelt, samt forretningsgangene for, hvordan den manuelle validering foretages.


Hvorvidt banken i praksis følger sine forretningsgange og eksekverer ordrer i overensstemmelse med bankens almindelige handelsbetingelser og Best Execution Policy vil kræve en undersøgelse af et repræsentativt udsnit af gennemførte handler.


 

Retlig baggrund

Finanstilsynet har i medfør af § 347b mulighed for at påbyde en finansiel virksomhed, at afholde udgifterne til, at der foretages en uvildig undersøgelse af et eller flere forhold i den finansielle virksomhed, hvis Finanstilsynet vurderer, at en undersøgelse vil være af væsentlig betydning for tilsynet med virksomheden, og der ikke er tale om en for Finanstilsynet sædvanlig forekommende undersøgelse.


 

Finanstilsynets vurdering

Da der i pressen er rejst tvivl om, hvorvidt banken handler redeligt og foretager en loyal eksekvering af kundernes ordre, og da Finanstilsynet har modtaget en klage over, at banken foretager ”front-running” eller på anden måde ikke udfører kundernes ordrer i overensstemmelse med bankens egne almindelige handelsbetingelser og Best Execution Policy, finder Finanstilsynet, at der er behov for at undersøge bankens udførelse af ordrer.


Det er Tilsynets opfattelse, at en sådan undersøgelse vil være af væsentlig betydning for tilsynet med Saxo Bank, idet de rejste anklager sætter spørgsmålstegn ved, om banken handler redeligt og loyalt overfor kunderne og ved det handelssystem, som er kernen i bankens forretningsmodel.


Da der imidlertid er tale om en ikke for Finanstilsynet sædvanligt forekommende undersøgelse, som vil kræve, at et ikke ubetydeligt antal handler, der er indlagt via den elektroniske handelsplatform, skal udtages og undersøges, påbyder Tilsynet Saxo Bank at lade foretage en uvildig undersøgelse.


 

Undersøgelsens fokus og omfang

Undersøgelsen har til formål at kortlægge den manuelle eksekvering af kundernes handelsordrer, samt om der er konsistens mellem bankens officielle eksekveringskriterier og de handler, som faktisk tages ud til manuel håndtering. Det er således ikke hensigten at undersøge den konkrete klage fra Fortune og de handler, der er nævnt heri, om end disse handler kan inddrages i undersøgelsen på lige fod med handler foretaget af andre kunder i Saxo Bank.


Idet det vil være meget ressourcekrævende og omfattende at undersøge samtlige handler, kan undersøgelsen baseres på stikprøver af manuelt håndterede handler. Ud fra både ressource-, tids- og risikomæssige hensyn opfordres den sagkyndige, som skal forestå undersøgelsen, til at udvælge én eller to typer af finansielle produkter, som undersøgelsen primært skal fokuseres mod. Udvælgelsen kan fx ske på baggrund af følgende kriterier:

  • Hvor mange handler – set relativt i forhold til den samlede mængde handler inden for det givne produkt – håndteres manuelt af Saxo Banks tradere?
  • Hvor lang tid går der fra ordren er afgivet af kunden, til den eksekveres af Saxo Banks tradere?
  • Handler som gennemføres på kurser, som ligger langt fra relevante benchmarks


Undersøgelsens resultater skal sammenfattes i en skriftlig rapport, som konkluderer, i hvilket omfang der forekommer fravigelser fra bankens exexcution policy og almindelige handelsbetingelser i den manuelle eksekvering af kundernes handelsordrer, hvori evt. fravigelser består og hvorvidt disse er af en karakter og et omfang, der tyder på systematisk eksekvering, der fraviger fra bankens best execution policy og handelsbetingelser, samt om handler eksekveres til kurser, som er i overensstemmelse med princippet om best execution.


Undersøgelsens nærmere omfang og metode fastsættes af den uvildige sagkyndige i samråd med Finanstilsynet.


Den sagkyndige skal have adgang til de oplysninger, som er nødvendige for gennemførelsen af den uvildige undersøgelse.


Den uvildige undersøgelses resultater skal afgives i en skriftlig rapport til Finanstilsynet, samtidig med en kopi af rapporten sendes til Saxo Bank.


 

Krav til den sagkyndige

Den sagkyndige skal have indgående professionelt kendskab til handel med de finansielle produkter og ydelser, som udgør de primært handlede produkter i Saxo bank – dvs. valuta, CFD’er, futures og aktier (i prioriteret rækkefølge).


Den sagkyndige må ikke have relationer til Saxo Bank, der indebærer, at vedkommende ikke opfylder forvaltningslovens habilitetskrav.


Saxo Bank indstiller én eller flere kandidater, der kan fungere som sagkyndig. Finanstilsynet skal godkende valget af den sagkyndige.


 

Tidsplan

Saxo Bank indstiller hurtigst muligt én eller flere kandidater, der kan fungere som sagkyndig på undersøgelsen. Såfremt den/de af Saxo Bank indstillede sagkyndig(e) vurderes egnede og uvildige af Finanstilsynet, vil tilsynet straks herefter tage kontakt til den/dem med henblik på at påbegynde undersøgelsen.


Undersøgelsen skal være tilendebragt senest den 1. oktober  2010.


 

Klagevejledning

Finanstilsynets afgørelse kan senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget, indbringes for Erhvervsankenævnet, Kampmannsgade 1, Postboks 2000, 1780 København V, tlf. 33 30 76 22, jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Det er forbundet med et gebyr at klage til Erhvervsankenævnet.