Påtale for overtrædelse af § 34 b i forsikringsaftaleloven i forbindelse med uanmodet henvendelse til forbrugere

Påtale

Finanstilsynet påtaler, at IF Skadeforsikring ved IF Forsikringscenter Roskilde har rettet uanmodet henvendelse til forbrugere på deres bopæl i fire tilfælde.

Da der imidlertid er tale om et enkeltstående tilfælde, foretager Finanstilsynet sig ikke yderligere i sagen.

Sagsfremstilling

Finanstilsynet anmodede den 27. maj 2014 IF Skadeforsikring om en redegørelse for IF Skadeforsikrings Forsikringscenter i Roskildes praksis for uanmodet henvendelse til forbrugere på deres bopæl, samt en redegørelse for, hvorledes IF Skadeforsikring påser, at reglen i forsikringsaftaleloven § 34 b generelt overholdes.

IF Skadeforsikring har i deres redegørelse af den 17. juni 2014 forklaret, at uanmodet henvendelse til forbrugere på deres bopæl ikke er en fremgangsmåde, der benyttes af eller som er godkendt af, IF Skadeforsikring.

IF Skadeforsikring har i deres ”Indehaverhåndbog” beskrevet, at der er forbud mod uvarslet fremmøde på bopælen, og IF Skadeforsikring er opmærksomme på, at dette budskab formidles videre til medarbejderne, blandt andet ved lejlighedsvist at have kontakt til private forbrugere som tema på medarbejdermøder.

I forhold til det konkrete tilfælde i IF Forsikringscenter Roskilde forklarer IF Skadeforsikring, at der er tale om en fejl begået af en ny medarbejder. Det oplyses, at medarbejderen har kontaktet fire forbrugere uanmodet, at de fire kontakter er sket på stort set samme tidspunkt og i samme geografiske område og at der udover disse fire tilfælde ikke er sket uanmodede henvendelser på forbrugeres privatadresser. 

Retligt grundlag

Af § 34 b i forsikringsaftaleloven fremgår det, at ”forsikringsselskabet må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept om indgåelse af en aftale.”

Finanstilsynets vurdering

Af § 34 b i forsikringsaftaleloven fremgår det, at et forsikringsselskab ikke må rette uanmodet henvendelse til en forbruger på dennes bopæl. IF Skadeforsikring har erkendt at have overtrådt denne bestemmelse i fire tilfælde.

Finanstilsynet vurderer imidlertid, at der er tale om en enkeltstående fejltagelse og ikke en generel praksis, der udøves i IF Skadeforsikring, og at IF Skadeforsikring generelt har procedure, der skal sikre, at der ikke sker henvendelser i strid med denne bestemmelse. 

På denne baggrund påtaler Finanstilsynet, at IF Skadeforsikring ved IF Forsikringscenter Roskilde i 4 tilfælde har rettet uanmodet henvendelse til forbrugere på deres bopæl.

Klagevejledning

Finanstilsynets afgørelse kan senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget, indbringes for Erhvervsankenævnet, Kampmannsgade 1, 1780 København V., tlf. 33 30 76 22, jf. § 372, stk. 1 i lov om finansiel virksomhed. Det er forbundet med et gebyr at klage til Erhvervsankenævnet.

Offentliggørelse

Det følger af § 354b i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet skal orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Finanstilsynet og som er af almen interesse. Finanstilsynet finder, at denne sag er af almen interesse og påtalen vil derfor blive offentliggjort på Finanstilsynets hjemmeside.