Bankerne skal få bedre styr på basal betalingskonto

20-08-2024

Finanstilsynet har undersøgt, hvordan ni pengeinstitutter håndterer forbrugeres lovsikrede ret til en basal betalingskonto. Generelt har pengeinstitutterne en del at rette op på. Fem af de undersøgte banker har fået påbud.

Alle forbrugere har ret til en bankkonto, så man kan modtage og hæve penge samt klare basale betalinger. Det følger af lov om betalingskonti, at alle pengeinstitutter skal tilbyde en basal betalingskonto, og de kan kun afslå at gøre det i fem specifikke situationer, der er nævnt i loven.

Adgang til en basal betalingskonto er en basal rettighed, som forbrugerne har, og som er helt afgørende for, at de kan indgå i de økonomiske relationer, der er grundlæggende for den daglige økonomi. Derfor er det også et område Finanstilsynet har fokus på. Finanstilsynet har netop afsluttet en undersøgelse af området og har konstateret, at fem af de ni undersøgte pengeinstitutter følger ikke reglerne.

Finanstilsynet har blandt andet givet påbud for mangelfuld klagevejledning til forbrugerne, men også påbud for manglende overholdelse af reglerne om begrundelse, lovlige afslagsgrunde og overholdelse af sagsbehandlingsfrist.

Påbuddene omhandler afgørende forbrugerbeskyttende regler, som skal sikre, at forbrugeren kan varetage sine interesser blandt andet ved at vurdere, om der er grundlag for at klage og ved at få oplysninger om, hvor der kan klages, hvis man er uenig i afgørelsen.

”Der er meget tydelige regler for en basal betalingskonto. Derfor har vi en helt klar forventning om at disse rettigheder sikres kunderne, og derfor indskærper vi nu igen reglerne for hele sektoren,” siger Finanstilsynets vicedirektør Rikke-Louise Ørum Petersen.

Pengeinstitutterne skal altid foretage en konkret vurdering af en ansøgning om en basal betalingskonto og skal altid give forbrugeren en saglig begrundelse for afslaget indenfor 10 arbejdsdage, efter at de har fået alle nødvendige oplysninger.

Finanstilsynet har i undersøgelsen bemærket, at flere pengeinstitutter ikke registrerer, når de giver afslag. Det betyder at institutterne ikke selv kan overvåge om de overholder reglerne, men også at Finanstilsynet ikke kan føre effektivt tilsyn med om ti-dagesfristen for afslag eller oprettelse bliver overholdt.

Finanstilsynet forventer, at institutterne løbende holder øje med at de overholder reglerne og til det brug registrerer afvisninger og sagsbehandlingstider. 

Læs hele undersøgelsen

 

 

Fakta: Basal betalingskonto

  • En basal betalingskonto giver kunden mulighed for at hæve og indsætte kontanter, gennemføre betalinger med et debetkort med saldokontrol og modtage penge. 
  • En bank kan som udgangspunkt ikke nægte at oprette en basal betalingskonto til en privat kunde, forudsat ingen af undtagelserne i loven finder anvendelse. 
  • Banken skal hurtigst muligt, og senest 10 arbejdsdage efter banken har modtaget en fuldstændig ansøgning, oprette en basal betalingskonto eller give et afslag. Banken skal give kunden en begrundelse for afslaget. 
  • Kunder, der har problemer med at få oprettet en basal betalingskonto, kan henvende sig til bankens klageansvarlige. Kontaktmuligheden til den klageansvarlige skal ligge på bankens hjemmeside. 
  • Hvis sagsbehandlingstiden har overskredet 10 arbejdsdage, kan kunden klage til pengeinstituttets klageansvarlige.

Finanstilsynet sendte senest i juli 2023 en skrivelse til alle pengeinstitutter, der indskærpede forbrugernes ret til en basal betalingskonto.

Læs også: Alle har ret til en basal betalingskonto – til tiden

Senest opdateret 20-08-2024

Pressekontakt

Morten Holm Steinvig
Pressemedarbejder