Ny guide til støtte for bankerne og socialt udsatte om adgangen til basal betalingskonto

13-01-2025

En basal betalingskonto i en bank er helt central for den enkelte borgers mulighed for at betale regninger, få udbetalt løn og offentlige ydelser og gennemføre andre økonomiske transaktioner. Hjemløse og udsatte borgere kan dog have nogle udfordringer, som gør adgangen til sådan en konto vanskelig. Finanstilsynet har derfor udarbejdet en Q&A, som skal vejlede bankerne i reglerne om basale betalingskonti.

En basal betalingskonto er en helt almindelig bankkonto i en bank. Med en basal betalingskonto kan borgeren hæve og indsætte kontanter, udføre og modtage betalinger, betale med betalingskort og foretage direkte debiteringer (betalingsservice). 

Q&A’en giver en række eksempler på, hvordan legitimering og kontrol af identitetsoplysninger kan foregå, når banken skal oprette en basal betalingskonto.

Formålet er at hjælpe bankerne med at vurdere, hvilken legitimation de skal indhente fra deres kunder, og samtidig at bidrage til at sikre inklusion af flest mulige borgere i det finansielle system.

Finanstilsynet har udarbejdet Q&A’en i tæt samarbejde med en række aktører, der arbejder med hjemløse og socialt udsatte, og brancheorganisationen Finans Danmark.

Læs Q&A'en her.

Pressekontakt

Morten Holm Steinvig