Redegørelse om inspektion i Sparekassen Bredebro

01-07-2011

 

Indledning

Finanstilsynet var i maj 2011 på undersøgelse i Sparekassen Bredebro.

Inspektionen var en ordinær undersøgelse, hvor alle sparekassens væsentligste områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der bliver lagt størst vægt på de områder, der efter Finanstilsynets opfattelse har den største risiko.

Denne redegørelse offentliggøres efter reglerne i bekendtgørelse om finansielle virksomheders pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af virksomheden.

Sammenfatning og risikovurdering

Sparekassens udlån er koncentreret til det sønderjyske område d.v.s. sparekassens lokalområde.

Finanstilsynet gennemgik på undersøgelsen sparekassens 55 største engagementer samt alle engagementer med bestyrelsen og direktionen. Gennemgangen svarede til ca. 50 procent af sparekassens samlede masse af udlån og garantier.

Sparekassen har en samlet eksponering mod erhvervskunder på ca. 63 pct. Sparekassen har en særlig stor eksponering inden for landbrug og hertil relaterede erhverv. Eksponeringen mod disse var ultimo 2010 på 35,1 pct. af de samlede udlån og garantier. Kreditkvaliteten af landbrugsengagementerne er generelt god.

Sparekassen har en relativ høj forekomst af udlånsengagementer med svaghedstegn baseret på årsindberetningen 2010 og baseret på kreditgennemgangen på undersøgelsen. Finanstilsynets undersøgelse kom dog ikke frem til behov for yderligere nedskrivninger i væsentlig grad. Sparekassen har også generelt taget de fornødne og relevante sikkerheder.

Ultimo marts opgjorde sparekassen sit solvensbehov til 9,8 %. Sparekassen har efter dialog med Finanstilsynet opgjort sit individuelle solvensbehov pr. 30. april 2011 til 10,8 procent. Finanstilsynet vurderer, at solvensbehovsopgørelsen tager højde for de risici, der blev identificeret på undersøgelsen. Den faktiske solvens pr. ultimo april 2011 er opgjort til 21,5 procent.

Sparekassen fik på undersøgelsen en række påbud og risikooplysninger på flere væsentlige områder.

Eksempelvis skal bestyrelsens forretningsorden og sparekassens kreditpolitik som minimum gennemgås én gang om året.

Sparekassens skriftlige kreditpolitik mangler at tage stilling til en række forhold, herunder beslutningsgrundlag forud for bevilling, maksimal geografisk eksponering og maksimal eksponering i sikkerheder samt håndtering af svage og nødlidende kunder. Ligeledes mangler et egentligt afsnit om landbrugsengagementer, som er yderst relevant henset til den store eksponering mod landbrug.

Sparekassen fik derudover en række påbud relateret til bestyrelsens arbejde og forretningsgange.

Sparekassens likviditet er på nuværende tidspunkt uproblematisk. Finanstilsynet har som en risikooplysning henledt sparekassens opmærksomhed på, at der kan opstå en refinansieringsproblematik i 2013, hvor sparekassens statsgaranterede obligationer udløber.

 

Senest opdateret 01-07-2011