Redegørelse om inspektion i Sønderhå-Hørsted Sparekasse

24-02-2012

 

1. Indledning

Finanstilsynet var i december 2011 på inspektion i Sønderhå-Hørsted Sparekasse.

Inspektionen var en ordinær undersøgelse, hvor alle sparekassens væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der bliver lagt størst vægt på de områder, der har den største risiko.

2. Sammenfatning og risikovurdering

På inspektionen gennemgik Finanstilsynet sparekassens 29 største udlånsengagementer svarende til ca. 32 pct. af samlede udlånsengagementer. Derudover blev samtlige engagementer med sparekassens direktion og bestyrelse gennemgået.

Sparekassen har en traditionel forretningsmodel og koncentrerer sig om udlån og indlån og holder sig til traditionelle produkter på kredit- og markedsrisikoområdet. Sparekassens udlån er koncentreret til lokalområdet i Thy. Sparekassen har enkelte udlån til kunder uden for lokalområdet, som tidligere har boet i lokalområdet eller har forbindelse hertil. Sparekassens udlån til private udgør 73 pct. af de samlede udlån, hvilket er højere end gennemsnittet for mindre pengeinstitutter, som er på 40 pct. Ingen brancher udgør mere end 9 pct. af sparekassens samlede udlån. 

Sparekassen fik påbud om at foretage nedskrivningsberegning på et udlånsengagement. Sparekassen har efterfølgende nedskrevet ca. 1 mio. kr. på engagementet, hvilket Finanstilsynet har taget til efterretning.

Sparekassen blev endvidere påbudt at revurdere værdien af sin domicilejendom. Sparekassen har efterfølgende nedskrevet ejendommen med ca. 600.000 kr. i årsrapporten for 2011. Finanstilsynet har ligeledes taget dette til efterretning.

Sparekassen har mange forretningsgange, og disse er ofte meget lange i forhold til sparekassens størrelse. Sparekassen fik en risikooplysning om generelt at tilrette sine instrukser, forretningsmodel, politikker, forretningsgange, mv. til sparekassens størrelse og forretningsområder, da der kan være en risiko for uoverskuelighed og gentagelser i de forskellige dokumenter og dermed en risiko for forskellige regler, hvis alle ikke løbende ajourføres. 

Sparekassen fik påbud om hvert kvartal at rapportere til bestyrelsen om sparekassens efterlevelse af kreditpolitikken.

Sparekassen havde pr. 30. september 2011 opgjort solvensbehovet til 11,3 pct. Den faktiske solvens udgjorde 20,7 pct. På baggrund af undersøgelsen fandt Finanstilsynet, at solvensbehovet skulle være højere. Finanstilsynet har modtaget sparekassens opgørelse af solvensbehovet pr. 19. december 2011. Dette er opgjort til 11,7 pct. På baggrund af undersøgelsens resultater vurderer Finanstilsynet, at dette solvensbehov er tilstrækkeligt.

 

 

Senest opdateret 24-02-2012