Baggrund
En værdipapirhandler er en virksomhed, der som led i sit erhverv planlægger eller gennemfører ordrer og transaktioner med finansielle instrumenter. Formålet med temainspektionen var at undersøge, om udvalgte danske værdipapirhandlere opfyldte kravene til markedsovervågning af handelsaktiviteter i henhold til den gældende lovgivning.
Værdipapirhandlere er forpligtet til at indføre og opretholde effektive ordninger, systemer og procedurer, med henblik på at afsløre og indberette muligt markedsmisbrug. Dette følger af artikel 16, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om markedsmisbrug (MAR) samt artikel 2-5 af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2016/957 (den delegerede forordning).
Sammenfatning
Finanstilsynet har undersøgt bankens:
- Ordninger og systemer (markedsovervågning og systemunderstøttelse)
- Procedurer (forretningsgange)
- Træning og uddannelse af medarbejdere
- Interne rapportering og kontrol (compliance og intern revision)
- Sagsbehandling og underretninger til Finanstilsynet.
Finanstilsynet har fundet omfattende og væsentlige mangler i bankens markedsovervågning og systemunderstøttelse, som er kritisable, og som fører til tilsynsreaktioner.
Finanstilsynet fandt betydelige mangler i Danske Bank A/S’ markedsovervågning, eftersom omfanget og dækningen af bankens markedsovervågning ikke står i et rimeligt forhold til omfang og størrelse af bankens forretningsaktiviteter. Derfor har Finanstilsynet givet Danske Bank A/S påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer, at markedsovervågningen dækker alle ordrer og transaktioner, som Danske Bank A/S foretager med finansielle instrumenter.
Danske Bank A/S fik også påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer, at markedsovervågningen dækker alle ordrer, uanset hvordan banken modtager, videresender og afgiver ordrer. Det indebærer, at Danske Bank A/S systematisk ud fra en proportionalitets- og risikobaseret tilgang skal overvåge ordrer, som banken modtager, videresender og afgiver telefonisk, pr. e-mail, via chatforum eller lignende. Dette kan være på stikprøvebasis afhængig af forretningsaktiviteternes omfang.
Finanstilsynet observerede også mangler i Danske Bank A/S’ automatiserede alarmer for markedsmisbrug. Finanstilsynet har derfor givet Danske Bank A/S to påbud om at implementere effektiv alarmbaseret overvågning ved at ændre to af deres alarmer.
Inspektionen har givet anledning til, at Finanstilsynet har iværksat yderligere undersøgelser af bankens markedsovervågningsfunktion på baggrund af de omfattende og væsentlige mangler i bankens markedsovervågning og systemunderstøttelse.