Redegørelse om temainspektion af markedsovervågningsfunktionen

11-12-2019

Finanstilsynet har fra november 2018 til november 2019 udført en temainspektion af markedsovervågningsfunktionen hos fire udvalgte værdipapirhandlere.

De fire udvalgte værdipapirhandlere er:

  • Danske Bank A/S
  • Nykredit Bank A/S
  • Sydbank A/S
  • Jyske Bank A/S

En værdipapirhandler er en virksomhed, der som led i sit erhverv planlægger eller gennemfører ordrer og transaktioner med finansielle instrumenter. Værdipapirhandlere er forpligtet til at indføre og opretholde effektive ordninger, systemer og procedurer med henblik på at afsløre og indberette muligt markedsmisbrug. Dette følger af artikel 16, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om markedsmisbrug (MAR) samt artikel 2-5 af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2016/957 (den delegerede forordning).
Formålet med temainspektionen var at undersøge, om udvalgte danske værdipapirhandlere opfyldte kravene til markedsovervågning af handelsaktiviteter i henhold til den gældende lovgivning.
Manglende markedsovervågning kan medføre, at markedsmisbrug ikke opdages og bringes til ophør, hvilket skader de finansielle markeders integritet og offentlighedens tillid til værdipapirer og derivater. Markedsmisbrug kan antage mange former. Mest velkendt er insiderhandel og markedsmanipulation, hvor førstnævnte refererer til handler foretaget af personer, der er i besiddelse af intern viden omkring en udsteder, hvor markedsmanipulation, bl.a. omfatter tilfælde, hvor enkeltpersoner eller grupper forsøger at påvirke kursdannelsen på et værdipapir ved hjælp af ordreindlæggelser eller ved at sprede misinformation om udstederen.

Finanstilsynet har undersøgt værdipapirhandlernes:

  • Ordninger og systemer (markedsovervågning og systemunderstøttelse)
  • Procedurer (forretningsgange)
  • Træning og uddannelse af medarbejdere
  • Interne rapportering og kontrol (compliance og intern revision)
  • Sagsbehandling og underretninger til Finanstilsynet.

Finanstilsynet har fundet enkelte mangler i værdipapirhandlernes markedsovervågning og systemunderstøttelse, som fører til tilsynsreaktioner hos alle fire værdipapirhandlere.

En enkelt værdipapirhandler havde dog mere omfattende og væsentlige mangler i bankens markedsovervågning og systemunderstøttelse. Finanstilsynet har iværksat yderligere undersøgelser af markedsovervågningsfunktionen hos værdipapirhandleren på baggrund af heraf.

Påbud

Alle fire værdipapirhandlere har fået påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer markedsovervågning af alle ordrer og transaktioner, som værdipapirhandlerne foretager med finansielle instrumenter. Der skal indføres markedsovervågning på samtlige markedspladser, hvor der foretages ordrer og transaktioner, og dette skal indføres i alle forretningsenheder, der foretager ordrer og transaktioner. I det omfang, det ikke er muligt at tilrettelægge en automatisk overvågning eller forretningsomfanget ikke står mål med automatiseret overvågning, skal der indføres systematisk manuel overvågning og kontrol, eksempelvis i form af stikprøvekontrol. Graden af manglerne i overvågningen varierer mellem institutterne.

Finanstilsynet har også givet alle fire værdipapirhandlere påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer, at markedsovervågningen dækker alle ordrer, uanset hvordan værdipapirhandlerne modtager, videresender og afgiver ordrer. Det indebærer, at værdipapirhandlerne systematisk ud fra en proportionalitets- og risikobaseret tilgang skal overvåge ordrer, de modtager, videresender og afgiver telefonisk, pr. e-mail, via chatforum eller lignende. Dette kan være på stikprøvebasis afhængig af forretningsaktiviteternes omfang. Værdipapirhandlere skal logge og arkivere kommunikationen i forbindelse med ovenstående ordrer i 5 år.

Fælles for værdipapirhandlerne i temainspektionen var, at de ordrer, som værdipapirhandlerne modtager via telefon, e-mail og chat registreres i værdipapirhandlernes systemer og indgår dermed i den automatiske overvågning efter de er registreret, uanset hvilken kommunikationskanal de modtages igennem. Baggrunden for at give alle værdipapirhandlerne et påbud var, at de alene aflyttede telefonsamtaler og tjekkede e-mails ved konkrete mistanker om muligt markedsmisbrug. Værdipapirhandlerne foretog derimod ikke en systematisk overvågning af den kommunikation, der ligger forud for, at ordrerne registreres i bankens handelssystemer eller hvor ordrer ikke registreres i bankens systemer. Finanstilsynet forventer, at alle værdipapirhandlere iværksætter en manuel systematisk overvågning og kontrol af ovenstående ordrer for at afsløre og indberette mulig markedsmisbrug. Værdipapirhandlerne skal foretage denne overvågning og kontrol med jævne mellemrum. Den kan være på en risikobaseret stikprøvebasis afhængig af forretningsaktiviteternes omgang, særligt i de funktioner, hvor der er risiko for, at ordrer ikke registreres i værdipapirhandlerens handelssystemer. Det er vigtigt, at overvågningen og kontrollen foretages af en uafhængig medarbejder/enhed og omfatter gennemgang og overvågning af kommunikation for samtlige medarbejdere, der modtager, videresender og afgiver ordrer telefonisk, pr. e-mail, via chatforum eller lignende og dækker samtlige medier, hvor medarbejderne modtager, videresender og afgiver ordrer. 

Hos en enkelt værdipapirhandler fandt Finanstilsynet betydelige mangler i markedsovervågning, eftersom omfanget og dækningen af bankens markedsovervågning ikke stod i et rimeligt forhold til omfang og størrelse af bankens forretningsaktiviteter. Derfor har Finanstilsynet givet værdipapirhandleren påbud om at indføre ordninger og systemer, som sikrer, at markedsovervågningen dækker alle ordrer og transaktioner, som værdipapirhandleren foretager med finansielle instrumenter.

Finanstilsynet observerede også mangler i denne værdipapirhandlers automatiserede alarmer for markedsmisbrug. Finanstilsynet har derfor givet to påbud om at implementere en effektiv alarmbaseret overvågning ved at ændre to af deres alarmer. 

Finanstilsynet observerede endvidere mangler i uddannelsesmateriale og dokumentation for udført træning hos en anden værdipapirhandler, som derfor fik påbud om at udarbejde fyldestgørende dokumentation i form af brugermanualer, forretningsgange og/eller arbejdsbeskrivelser samt uddannelsesmateriale og –planer i relation til både den manuelle og automatiske markedsovervågning.

Finanstilsynet har offentliggjort de forskellige reaktioner her: 

Redegørelse Danske Bank A/S

Redegørelse Nykredit Bank A/S

Redegørelse Sydbank A/S

Redegørelse Jyske Bank A/S

 

 

Senest opdateret 11-12-2019