Adgangen til kapitalmarkedet - prospektforordningen
Fremover skal virksomheder udarbejde færre prospekter, end tilfældet er i dag. Med Listing Act-forordningen vil en række situationer nemlig være omfattet af prospektfritagelse. Det gør det nemmere for virksomhederne, herunder SMV’er, at få adgang til offentlige markeder.
Konkret er der bl.a. tale om prospektfritagelse ved:
- udbud af værdipapirer til offentligheden, der er fungible med (har samme karakteristika som) og udgør mindre end 30 pct. af det antal værdipapirer, som allerede er optaget til handel på samme marked
- udbud af værdipapirer til offentligheden, der er fungible med værdipapirer, der vedvarende har været optaget til handel i mindst de seneste 18 måneder
- sekundære udstedelser, der er fungible med værdipapirer, der vedvarende har været optaget til handel i mindst de seneste 18 måneder.
Prospektfritagelserne er forudsat en række forskellige betingelser, men fælles for dem er, at selskabet skal offentliggøre et kort, sammenfattende dokument på maksimalt 11 sider, som anført i bilag IX til den nye prospektforordning.
Baggrunden for prospektfritagelserne er, at en stor del af det krævede indhold i et prospekt allerede vil være offentligt tilgængeligt, og at investorerne vil kunne handle på grundlag af disse oplysninger.
I marts og juni 2026 træder de sidste ændringer til Listing Act-forordningen i kraft. I den forbindelse hæves tærsklen for prospektpligt fra 8 mio. EUR til 12 mio. EUR. Derudover fjernes en række hindringer, der skyldes prospektdokumentets længde og kompleksitet. I stedet introduceres nye prospekttyper med krav til format og sidetalsbegrænsning. Endeligt bliver prospektresuméet omfattet af nye formatkrav. Prospekter bliver dermed lettere tilgængelige for investorer og mindre byrdefulde for udstederne.
At være optaget til handel - Løbende oplysningsforpligtelser - Markedsmisbrugsforordningen
Fremover bliver kravene til løbende rapportering lempet. Dermed bliver det mindre byrdefuldt for virksomheder at være optaget til handel, idet de løbende omkostninger lettes.
- Tærsklen for ledende medarbejderes transaktioner hæves til 20.000 EUR med mulighed for nationalt at hæve tærsklen til 50.000 EUR. Da det er forventningen, at Danmark vil benytte denne mulighed, vil det betyde, at virksomhederne skal indberette færre transaktioner, end tilfældet er i dag.
- Indberetningsproceduren ved tilbagekøbsprogrammer forenkles dels ved, at udstedere fremover alene skal indberette oplysninger om transaktioner i forbindelse med tilbagekøbsprogrammer til den kompetente myndighed på det mest relevante marked med hensyn til vedkommendes aktiers likviditet og dels ved, at udstederne får mulighed for kun at offentliggøre aggregerede oplysninger til den kompetente myndighed.
Listing Act-forordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/2809 af 23. oktober 2024) ændrer prospektforordningen ((EU) 2017/1129), markedsmisbrugsforordningen ((EU) nr. 596/2014) og MiFIR ((EU) nr. 600/2014). Listing Act-forordningen træder i kraft den 4. december med visse undtagelser, der træder i kraft hhv. den 5. marts og 5. juni 2025.
ESMA har udarbejdet et Consultation Paper som blev offentliggjort den 28. oktober 2024, med henblik på at modtage tekniske anbefalinger til prospektreguleringen som følge af Listing Act-forordningen. Papiret er sendt i høring blandt investorer og udstedere. Det er muligt at afgive respons frem til årets udgang her: Consultation on draft technical advice concerning the Prospectus Regulation and on updating the CDR on metadata.